Vyslání superspermií do vesmíru je morální povinností lidstva, tvrdí vědec

Novinky, pst

Ještě než se Země promění v mrtvou pustinu, je morální povinností lidstva vyslat do příhodných koutů vesmíru startovací balíčky života - superspermie. Tvrdí to alespoň profesor chemie Michael Mautner ve svém článku pro časopis Journal of Cosmology, podle nějž by se mělo na programu zachování života "Made in Země" začít pracovat.

Vznik života na Zemi je předmětem mnoha spekulací, v nichž kromě ideální kombinace vzdálenosti planety od Slunce a kosmického bombardování komet, které přinesly na Zemi vodu, hraje velkou roli náhoda. Mautner proto chce pravděpodobnosti pomoci.

"Máme morální povinnost naplánovat šíření života a přenést lidskou existenci do jiných hvězdných soustav, i kdyby to mělo být s pomocí mikrobiální aktivity, která by nové světy připravila, nastartovala udržitelný systém života," tvrdí Mautner a dodává: "Zajištění budoucnosti života dává lidské existenci kosmický smysl."

Mautner proto navrhuje vyslání široké škály mikroorganismů ke světům příhodných pro život. Ke světům, které jsou v okruhu do 500 světelných let. Bakteriální organismy by měly být schopné přečkat dlouhou cestu a po dopadu na jinou planetu se začít množit, likvidovat toxické složky atmosféry a mimo jiné produkovat kyslík.

K vyslání superspermií by podle Mautnera postačila současná technologie. Přestože v současnosti je vysílání nákladů do vesmíru poměrně drahé (200 tisíc korun za jeden kilogram), startovací balíčky života by mohly být poměrně malé - postačující je podle něj desetina gramu, která by obsahovala 100 000 organismů.  Takové množství má šanci přežít, uchytit se a začít se množit.

Nicméně Mautner tvrdí, že k úspěšnosti mise potřebuje lidstvo vyslat stovky tun biologického materiálu. Přesto odhaduje v takovém případě náklady na přibližně 20 miliard korun, což je podle něj přijatelná cena za zdržení a rozšíření pozemského života ve vesmíru.

Mautnerova práce je spekulativní a komentář časopisu Popular Science upozorňuje, že v Mautnerově podání se život zdá jako virus, který se prosadí, jen když je imunitní systém vesmíru slabý. Možné také je, že život na Zemi je následkem podobného projektu z nějakého dávno zaniklého světa.