Hlavní obsah
Parní lokomotivu potkáte na kolejích jen při jízdách historických vlaků Foto: Vratislav Konečný

Zubrnickou lokálkou za Pány kluky a Rebely

„Hurvínek“ táhle houkne, naskočivší dieselový motor rozkmitá celý vagon a červený motorák se vykolíbá z velkobřeženského nádraží na šestikilometrovou cestu do Zubrnic. Trať je namáhavá i pro motorák z kategorie horských. Musíme překonat sto padesát metrů stoupání nádherným údolím severních Čech.

Parní lokomotivu potkáte na kolejích jen při jízdách historických vlaků Foto: Vratislav Konečný
Zubrnickou lokálkou za Pány kluky a Rebely

Měla být zapomenuta, tahle regionální trať z roku 1890, z Velkého Března do Úštěka, s odbočkou do Verneřic. Měřila 25 kilometrů.  

Známe ji ale asi všichni. V roce 1975 si zahrála v legendárním filmu Věry Šimkové-Plívové Páni kluci, jednom z nejhezčích dětských snímků s řadou již legendárních hlášek a chytlavou melodií Nestůj a pojď! Petra Hapky. Scénář vznikl volně na motivy románu Marka Twaina Dobrodružství Toma Sawyera a je sledem lumpáren Tomáše, Jožky a Huberta spolu s ostatními dětmi i dospělými.

Trať postavili místní podnikatelé, měla zajistit lepší transport zboží ze zapadlých údolí Českého středohoří. Po válce, po odsunu Němců, se kraj vylidnil. Lokálku většinou využívali výletníci a postupem času také chalupáři nebo chataři. Nebyla udržována, takže trať i technika dosluhovaly. Vydržela až do roku 1978, kdy ji po několika odstávkách zrušili úplně. Chalupáři sice protestovali, leč platné jim to nebylo vůbec nic.

Vydupali ji ze země

Skvělá propagace ve filmu trati nepomohla. Její zrušení ale nadzdvihlo partu nadšenců, kteří se pustili do díla a vrhli se dva roky od uzavření do obnovy. Posléze založili spolek Zubrnická muzeální železnice a začali spolupracovat se zubrnickým skanzenem.

V roce 2010 se spolku podařilo trať odkoupit, čímž padlo tehdy přes 30 let trvající rozhodnutí o jejím zániku. Otevřeli ji roku 2011.

Železniční skanzen

Teď už motorák jede pomalu, těch pár kilometrů si každý vychutnává. Co bylo kdysi normální přepravou, je nyní již rarita - podobných regionálních tratí u nás moc nezůstalo.

Na konečné v Zubnicích najdete na kolejích železniční techniku, lokomotivy, jedna dokonce tahala za první světové ve Francii kanóny do pevností. Jsou tu i vagóny a velká sbírka drezín. V nádražní budově je železniční muzeum.

Filmové nádraží z Pánů kluků stojí v nedalekém Levíně, tady bydlel Tomáš (Michal Dymek) se strýcem Václavem Vágnerem (Karel Augusta) a tetou Apolenou (Iva Janžurová).

Tady natíral nezapomenutelný „Štrůdl” plot a pumpoval vodu, pamatujete...?

Štrůdl: „Když mě necháš aspoň chvilku natírat, tak ti dám kousnout štrůdlu!”

Štrůdl: „Tak ti ho dám celej a ještě mrtvou krysu na provázku!”

Tomáš: „Ani za živou.“

Vágnerová: „Co tady, ty klacku, děláš?”

Štrůdl: „Dóbrý dén, pumpuju vodu do sta, už mám osmdesát dva.”

(www.hlaskyzfilmu.cz)

Rebelové na závěr

Na zubrnickém nádraží natočil Filip Renč v roce 2001 část retrofilmu Rebelové. Příběh z roku 1968, kdy se tři kamarádí rozhodnou utéct za hranice, ale do cesty jim vstoupí tři hezké holky, měl také velký divácký úspěch. Napomohly tomu výkony Jana Révaie, Luba Kostelného, Jaromíra Noska i Zuzany Norisové, Anny Veselé a Alžběty Stankové v hlavních rolích. Drážní scény se točily na trati a na nádraží.

Za návštěvu stojí i Vesnická památková rezervace Zubrnice. Představuje soubor roubené, hrázděné a zděné lidové architektury.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků