Hlavní obsah
Naleštěné vozy na startu v areálu Střední školy-Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce Foto: Jana Melicharová

Veteráni svou jízdou oslavili 250. výročí narození dobrušského rodáka

Přátelé a členové Automotoklubu Pěčín již pošesté vyrazili z Dobrušky, aby se vydali po stopách dobrušského rodáka F. Vl. Heka, předobraz slavného literárního a seriálového hrdiny (F. L. Věka).

Naleštěné vozy na startu v areálu Střední školy-Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce Foto: Jana Melicharová
Veteráni svou jízdou oslavili 250. výročí narození dobrušského rodáka

Poslední dubnová sobota opět patřila členům a přátelům Automotoklubu Pěčín, kteří se sešli v areálu Střední školy – Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce, aby se odtud vydali na cestu, která v předminulém století zavedla zdejšího slavného rodáka do Žamberka.

Toto městečko v podhůří Orlických hor se stalo cílem již 6. ročníku soutěže Cestujeme veteránem po cestách F. L. Věka. Hlavní organizátor Ing. V. Šimko zavedl účastníky do Muzea starých strojů v Žamberku, kde mohli obdivovat staré parní stroje, lokomotivy, ale i staré motocykly a automobily.

Po cestě to však nikdo neměl jednoduché. I letos na soutěžící čekaly úkoly a soutěže. Ty nejnáročnější absolvovali v Pěčíně, kde automotoklub sídlí a kde je pro zúčastněné připravili mladí myslivci. Týkaly se hlavně historie obce, která nedávno oslavila 700. výročí svého vzniku, a přírody Orlických hor. To ale nebyly jediné překážky, které na cestě malebnou přírodou na veterány čekaly. Byla to ještě tradiční jízda zručnosti a poznávací technický test.

A tak se v sobotu ráno vydalo 16 naleštěných veteránů z areálu SŠ – PVC přes dobrušské náměstí, kde měly krátkou zastávku, směr Žamberk. Mohli jste tak na silnici potkat Cortinu, Hillmana, Renaulty, Octavii, Jaguara, VW Brouka, Tatru 603, vojenský EUAZ a policejní Škodu, která na účastníky dohlížela.

Nepřehlédnutelná byla bílá Tatra 603 z roku 1962 L. Břečky z Rovně u Holic, které se přezdívalo Šilhavka. Pan Břečka o své Tatře vyprávěl: „Jejím prvním vlastníkem byl Krajský výbor KSČ Ostrava. Už v originálním techničáku byla napsaná barva bílá. Možná tam měli soudružku, které se líbila bílá. Kdo ví? My jsme její třetí majitelé. Devět let jsem ji opravoval a letos jsme poprvé vyjeli. Tady v Dobrušce jsme s touto Tatrou 603 poprvé. Jinak jsme tu už počtvrté, to jsme ale jezdili s Tatřičkou 57.“

P. Bartoníček z Litomyšle přivezl Škodu 100 z roku 1970 s přívěsným vozíkem Pav 100, který se k těmto vozům vyráběl v letech 1970–1973 v Roztokách u Jilemnice.

Obdivovatelé starých aut také nemohli minout Škodu 125 z roku 1989 v barvách veřejné bezpečnosti s posádkou v uniformách veřejné bezpečnosti. Jejími majiteli jsou manželé Dvořákovi z Ústí nad Orlicí.

Doprovod všem účastníkům dělal J. Mikva z Jablonného nad Orlicí na anglickém motocyklu BSA z roku 1953, který soutěž shrnul slovy: „Jedu pro radost, jedu si to užít, jedu se podívat, pokochat se a pomazlit se s tím svým strojem. Jsou to totiž takové naše děti, když už naše děti jsou odrostlé.“

V podvečer se všichni účastníci ještě jednou vrátili do areálu Střední školy–Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce, kde na ně čekalo vyhlášení výsledků. To ale nebylo podstatné, podstatné bylo to, že si to všichni v tuto chladnou dubnovou sobotu užili, že se sešli a že se společně mohli pochlubit se svými veterány.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků