Hlavní obsah

Vědci a zemědělci upravili traktor. Díky tomu nahradí polovinu spotřeby nafty plynem

Novinky, Eva Fruhwirtová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Traktor, který jezdí na naftu i na zemní plyn, testují už druhým rokem v družstvu Pooslaví v Nové Vsi. Vědci z Výzkumného ústavu zemědělské techniky spojili své vědomosti s praxí zemědělců a zjistili, že díky nové technologii duálního paliva je možné z poloviny nahradit naftu zemním plynem.

Foto: Lukáš Jurečka

Zetor s korunou, ve které jsou umístěny plynové lahve.

Článek

K čemu je to dobré? Jedná se o alternativu, která dokáže šetřit náklady na provoz v zemědělství a také dochází k menšímu vypouštění emisí do vzduchu. 

„Pro zkušební testování jsme vybrali traktor Zetor, který je starý dvacet let. Kdyby se při přestavování na duální palivo něco poškodilo, naši technici ho umí spravit. To byl jeden důvod pro jeho výběr. Vyhovoval i z dalšího důvodu. Výzkumníci potřebovali stroj, který bude denně jezdit. Náš Zetor používáme při krmení dobytka, takže jezdí dennodenně,“ popisuje ředitel zemědělského družstva v Nové Vsi Lukáš Jurečka.

Červenému Zetoru přidělali technici „korunu“. Jedná se o nástavbu na střeše kabiny, kde je uloženo pět natlakovaných lahví se zemním plynem. „Do traktoru jsme instalovali čidla, která snímají tlak v potrubí od turba, otáčky a teplotu spalin. Na základě zpracovaných údajů ovládá řídicí plynová jednotka vstřikovací ventily přepouštějící plyn do sání motoru v prostoru před turbodmychadlem,“ vysvětluje profesor Petr Jevič z Výzkumného ústavu zemědělské techniky. Tento systém na duální palivo nevyžaduje žádné úpravy na konstrukci motoru.

Na zemní plyn začala jezdit i auta. Úspory jsou znatelné

V rámci projektu vybudovali v družstvě kompresorovou stanici, aby mohli prázdné plynové lahve znovu naplnit. „Natlačení plynu do lahví trvá zhruba stejně jako běžné tankování,“ potvrzuje Lukáš Jurečka. 

Ze stanice mohou odebírat zemní plyn také auta se spalovacími motory, které jsou předělané na zemní plyn. „Díky této stanici jsme pořídili také služební auta na zemní plyn a máme nižší výdaje na jejich provoz,“ poznamenal Jurečka.

Duální palivový systém může ušetřit náklady, ale má své limity

Výzkumníci během testování potvrdili, že duální palivový systém může nahradit polovinu spotřeby nafty. Novoveský traktor Zetor má denní spotřebu 80 litrů nafty. Zemní plyn, který je stlačený v lahvích na střeše traktoru, dokáže nahradit až 40 litrů nafty.

Pro zemědělské družstvo jsou tyto výsledky přínosné v zjištění, že technologie duálního palivového sytému jsou v praxi použitelné a dají se použít na různé stroje. „Ale i zde jsou limity v používání,“ vysvětluje Jurečka, „například pro traktory, které mají spotřebu stovky litrů nafty denně, tento systém není použitelný, protože nemají prostor na umístění plynových lahví.“ 

Přijďte se na traktor podívat

Zemědělci, ale i široká veřejnost se může přijít podívat na průkopnický Zetor s nástavbou na střeše přímo do družstva, a to při Dnu otevřených dveří 27. června nebo 16. září.

Chybět nebude také na veletrhu TechAgro na brněnském výstavišti, který začíná 8. dubna.

Reklama

Výběr článků

Načítám