Hlavní obsah
Foto: Kamil Kopecký

V Centru PRVoK učí děti pro svět budoucnosti

Ozoboti, spheroboti, 3D virtuální realita, 3D tisk, laserové technologie, holografie, magnetická levitace, Arduino, tablety, to vše jsou technologie, se kterými se děti seznamují v laboratoři Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Foto: Kamil Kopecký
V Centru PRVoK učí děti pro svět budoucnosti

Naším cílem je především prohloubit v dětech zájem a informační technologie a podnítit je k jejich aktivnímu a hlavně smysluplnému využívání. 

„Pedagogické fakulty jsou často kritizovány za to, že nepřipravují žáky a učitele na svět budoucnosti, ale že spíše vzdělání konzervují a nereagují na rychle se měnící svět kolem nás. Tuto představu se snažíme již řadu let poměrně úspěšně bořit,” uvedl Kamil Kopecký, vedoucí Centra PRVoK PdF UP.

„V naší laboratoři odhalujeme dětem i dospělým fascinující svět IT nástrojů, které umožňují rozvíjet kreativitu dětí, přenášet jejich vlastní nápady ze světa virtuálního do světa reálného, posilují rozvoj jejich logického myšlení, vzájemnou kooperaci atd.,” dodal.

Typickou ukázkou zajímavé edukativní technologie jsou interaktivní autonomní roboti (tzv. ozoboti), které děti pomocí kresby programují. Prostřednictvím kresby pak děti mohou roboty přimět řešit logické problémy, překonávat překážky, navrhovat vlastní algoritmy... a při tom všem se bavit. S vyřešením dílčího úkolu prožívají děti pocit ocenění a uspokojení, který je motivuje k dalším činnostem.

„Děti přirozeně tíhnout ke světu IT technologií, se kterým se setkávají již od útlého věku,” uvádí René Szotkowski z laboratoře Centra PRVoK. „V našich aktivitách využíváme dětské zvídavosti a touze objevovat nové a nepoznané, snažíme se tak v dětech probouzet zájem o vědu a technologie, které ji reprezentují.“

Mezi zajímavé a oblíbené technologie patří např. brýle pro simulaci 3D virtuální reality Oculus Rift, případně Google Cardboard, které jsou u dětí velmi oblíbené. Pozitivně je dětmi i dospělými hodnocena také technologie 3D tisku, kterou Centrum disponuje a ve spolupráci s regionálními školami hojně využívá např. při realizaci školních projektů.

Centrum do svých aktivit zapojuje především studenty pedagogické fakulty, kteří se učí nejenom ovládat a využívat samotné technologie, ale také způsoby, formy a metody, jak lze předávat znalosti a dovednosti o využívání IT dětskému a dospělému publiku.

Jana Kasáčková, absolventka PdF UP a také lektorka Centra komentuje aktivity takto: „Studenti získávají prostor pro rozvoj inovativních postupů, návrhů a řešení daných aktivit/projektů/workshopů, ale zároveň se učí improvizaci a komunikaci s žáky, studenty, ale taktéž rodiči a učiteli. Studenti tak mohou uplatňovat zcela jiný přístup a metody práce s dětmi, a tím se nedostávají do spárů toliko pedagogy oblíbené frontální výuky. Posilují nejenom individualitu dítěte, jeho aktivizaci a motivaci k práci, ale zejména své vlastní kompetence.“

Aktivity Centra PRVoK jsou podporovány řadou partnerů, zejména generálním partnerem - společností O2 Czech Republic a firmou Seznam.cz. „Touha poznávat a objevovat je přirozenou součástí dětského světa. Je skvělé, že tuto svou touhu mohou děti díky Centru PRVoK a naší podpoře realizovat i v oblasti nových technologií. Učí se je tak smysluplně a bezpečně používat jak v reálném světě, tak i světě online,“ uvádí Marie Mališková, CSR manažerka společnosti O2.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků