Hlavní obsah

Třídenní seminář seznamoval studenty s řečnickým uměním

Novinky, Štěpánka Friedrichová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Již po třinácté se v Klubu Klamovka DDM hl. m. Prahy uskutečnil třídenní seminář řečnického umění pro studenty středních škol s názvem Řečniště.

Foto: Štěpánka Friedrichová
Článek

Tentokrát se akce zúčastnilo dvacet studentů ve věku 15 - 17 let z gymnázií Christiana Dopplera a Na Pražačce. Během tří dnů, od pondělí 14. do středy 16. listopadu, si studenti měli možnost osvojit základy verbální a neverbální komunikace, hlasového projevu, schopnosti improvizace, debatování a argumentace na 5 seminářích zaměřených mimo jiné i na hlasovou průpravu, řeč těla nebo neverbální komunikaci.

To vše probíhalo pod vedením zkušených lektorů: Michaely Raisové, absolventky DAMU, Pavly Sedláčkové a Vandy Gabrielové, členek improligy a Michala Pečeni, trenéra debatní ligy. Koordinátorkou projektu, bez které by se celá akce neuskutečnila, byla Ing. Alžběta Lapáčková.

Ve středu odpoledne si pak své schopnosti a získané dovednosti vyzkoušeli v závěrečném Klání, kde změřili síly nejen se spoluúčastníky, ale i s odborníky.

První část sestávala ze Souboje otázek. Dvě skupiny po deseti studentech se na jevišti postavily proti sobě a soupeřily v otázkách na téma, které vybral někdo z poroty. Na otázku se dalo reagovat vždy jen otázkou. Většinou vítězil ten pohotovější, ale i větší řečníci se občas spletli a reagovali odpovědí, tudíž souboj prohráli.

Následovala minutová Osobní promluva na jedno ze zadaných čtyř témat nebo na volné téma. Všichni účastníci se vystřídali a hovořili většinou i delší dobu, než byl limit. Témata byla různorodá: sport, politika, škola, moje hobby nebo volné téma. Promluvy byly velmi zajímavé a občas se jednalo o osobní zpověď, což bylo odvážné, ale o to více silné.

Poslední část Klání tvořila Argumentace a debata na dané téma. Čtyři skupiny po pěti studentech, vždy dvě a dvě proti sobě, argumentovaly pro a proti. Tématem byly stejné platové podmínky pro sportovce i sportovkyně. Zde měl každý obhajovat své zadání dvě minuty, ale ne vždy byl tento časový interval dodržen. Jednalo se jednoznačně o nejtěžší část Řečniště.

Na závěr každý ze studentů v rámci zpětné vazby napsal na lístek jméno toho, o kterém si myslí, že se během semináře nejvíce zlepšil ve verbálním projevu, a lektoři poté vyhodnotili tři studenty s největším posunem v oblasti zaměřené na řeč a slovo.

Seminář Řečniště je skvělou příležitostí zejména pro studenty, kteří mají ostych vystupovat před třídou. Naučí se zde, jak svůj ostych odbourat nebo alespoň jak s ním pracovat. Řečniště se ale zúčastňují i rození řečníci, kteří se zde zdokonalují, a někteří z nich byli na semináři již po několikáté.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám