Hlavní obsah

Tramvaj z dílen plzeňské Škody vozí první cestující v Turecku

Novinky, Alena Lochmannová

Do ulic starobylého tureckého města Konya vyrazila v ostrém provozu s cestujícími nejnovější tramvaj vyrobená společností Škoda Transportation. Jedná se o moderní stoprocentně nízkopodlažní tramvaj 28T Konya. Celkem Škodovka do Turecka dodá šedesát moderních vozidel.

Foto: Škoda Transportation

Celkem Škodovka do Turecka dodá šedesát moderních vozidel.

Článek

„Za méně než rok od podpisu kontraktu se nám podařilo vyvinout, vyrobit a dodat první tramvaj na turecký trh. V současnosti je vozidlo v provozu s cestujícími, kteří jsou podle prvních ohlasů nadšení. V Plzni se navíc rozbíhá sériová výroba tramvají pro Konyu tak, že do konce roku plánujeme dodat většinu z šedesáti vozidel,” uvedl Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.

Zajímavostí nových tramvají pro Konyu je jejich design včetně unikátního barevného motivu, který vybírali sami obyvatelé Konye. Z několika variant byla nakonec vybrána kombinace zelené, bílé a stříbrné barvy. Na čele vozidla je možné z boku rozeznat siluetu postavy. Jedná se o tzv. tančící derviše, kteří jsou pevně spjati s islámskou kulturou a městem Konya.

„Transport vozidla z Plzně do Konye trval sedm pracovních dnů – kamionem z Plzně do italského Terstu, poté trajektem do Mersinu v Turecku a odtud znovu kamionem do Konye. První ze série nejnovějších tramvají ze Škodovky dorazila z Plzně do Konye již před třemi měsíci. Poté následovaly náročné zkoušky, ve kterých tramvaj obstála,” doplnil projektový manažer Václav Petr.

Do plně nízkopodlažního vozidla se vejde až 364 cestujících. Snadný nástup a výstup i pro osoby se sníženou pohyblivostí umožňuje také nízká nástupní hrana. Tramvaj má pět článků a je 32,5 metrů dlouhá. Podmínkám provozu se musela přizpůsobit také klimatizace, která má zvýšený výkon, což si vynutilo přepracovat komplexně střešní partii a vedení rozvodů.

„Moderní obousměrná tramvaj 28T Konya v sobě spojuje vlastnosti příměstské jednotky, metra a tramvaje. Z důvodu plánovaného provozu ve 4,5 km dlouhém tunelu je vozidlo konstruována jako podpovrchová tramvaj – tedy jako lehké metro. Z tohoto důvodu jsou také použity materiály splňující vyšší protipožární bezpečnost. Tramvaje pro Konyu budou navíc jezdit spojené dvě dohromady jako vlak a jsou proto vybavena automatickým spřáhlem pro snadnější spojení,” dodal Jaroslav Kulhánek, hlavní inženýr projektu.

Kromě turecké Konye jezdí škodovácké tramvaje nově i v maďarském Miskolci, kam míří 31 vozidel. Další české tramvaje se objeví také ve slovenské metropoli Bratislavě a to celkem třicet jak obousměrných, tak i jednosměrných. Společně s pokračující výrobou tramvají ForCity pro pražský Dopravní podnik tak letos Škodu Transportation čeká rekordní tramvajová výroba. Navíc v Plzni probíhá řada školení specialistů z Číny, kteří se připravují na výrobu až 400 nízkopodlažních tramvají ForCity v Číně, kam Škoda Transportation poskytla desetiletou licenci na výrobu těchto nejmodernějších strojů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám