Hlavní obsah
Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí, z toho pět při nehodě u Pavlic na Znojemsku. Foto: ZZS JMK

Statistika obětí na silnicích zůstává děsivá, 547 mrtvých v roce 2019

Počet obětí silničních nehod za rok 2019 zůstal podobný jako v 2018. Jde o 547 obětí, což je sice o 18 méně než loni, ale o mnoho více, než jaké byly cíle národní strategie. Evropská asociace bezpečnosti silnic poukazuje na možnosti, jak zlepšit pasivní bezpečnost českých silnic.

Nejvíce tragickým dnem uplynulého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život 9 lidí, z toho pět při nehodě u Pavlic na Znojemsku. Foto: ZZS JMK
Statistika obětí na silnicích zůstává děsivá, 547 mrtvých v roce 2019

Počet nehod stoupl na 107 572 (+2,7 % meziročně) případů. Těžce zraněných při nehodách policie za loňský rok eviduje 2110, což je 14,4 % méně než v roce 2018.

„Máme nejbezpečnější auta v historii. Práce integrovaného záchranného systému se neustále rozvíjí. Záchranáři, hasiči i policisté bývají na místě nehod v rámci jednotek minut a odvádějí nadlidské výkony,” hodnotí stav faktorů ovlivňujících počet obětí na silnicích dopravní expert EABS Pavel Foltýn.

České silnice nejsou bezpečné, snahy změnit chování řidičů nejsou úspěšné

„Na chování řidičů se snaží působit BESIP, čekáme na revizi práce autoškol, ministerstvo dopravy představilo změny v bodovém systému a nová represivní opatření. A přesto se nedaří chování řidičů radikálně změnit. Závislost na moderních technologiích a virtuálním kontaktu naopak zvyšuje nepozornost řidičů,” vysvětluje Foltýn.

Podle průzkumu EABS vzalo do ruky telefon během řízení 92 % řidičů! A to nejen za účelem telefonování, ale například i kontroly e-mailu nebo Facebooku.

Jediné, co zbývá ovlivnit, je kvalita infrastruktury a pasivní bezpečnost českých silnic.

EABS letos představí nové legislativní návrhy

EABS připravila dokument s návrhem legislativních změn, které by měla ČR v rámci připojení k Vizi Nula přijmout. Opatření se týkají 6 oblastí. Jde o ochranu řidičů a spolujezdců, dětí, chodců, cyklistů, motorkářů a silničářů.

„Doporučujeme například oddělovat jízdní pruhy akustickým prvkem. Když řidič vyjede do protisměru, tak vodorovné dopravní značení zahučí, jako při nájezdu na krajnici na dálnici. Podpoříme certifikaci koncovek svodidel a využívání značení, které automaticky v případě deště sníží nejvyšší povolenou rychlost. Naším nápadem jsou tzv. černé patníky – vyznačení místa smrtelné nehody jako varování dalším řidičům. V oblasti úředních postupů navrhujeme pasport pevných překážek na všech silnicích I. a II. tříd nebo změnu počítání počtů obětí nehod. Reálná čísla obětí a těžce zraněných jsou bohužel vyšší než uvádějí policejní statistiky za 24 hodin od nehody,” uvádí příklady Foltýn.

Přísnější pokuty, pokud je ve voze dítě

V oblasti ochrany dětí EABS navrhne zavedení přísnějších postihů za přestupky, pokud je ve voze dítě.

„Dále chceme podpořit výstavbu dětských dopravních hřišť v areálech škol nebo povinné osvětlení přechodů ve vzdálenosti 100 m od školy. Členi EABS přislíbili finanční pomoc a příspěvky v této oblasti,” doplnit ambasador asociace Marcel Mourek.

Další ochrana se týká chodců a cyklistů. Snížit počet obětí má i povinnost helmy na kole, bruslích a koloběžkách bez ohledu na věk. Klíčovou změnou legislativy z pera EABS je povinná vzdálenost vozidla od cyklisty při předjíždění.

Novinky asociace chystá i pro silničáře a motorkáře.

Další informace na http://bezpecnejsisilnice.cz

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků