Hlavní obsah

První vůz s hybridním pohonem lze obdivovat ve Vratislavicích v rodném domě Ferdinanda Porscheho

Novinky, Jana Vančatová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Léto skončilo rázně, počasí lákající k výletům do přírody zatím nepřichází, nastává ten správný čas pro návštěvy muzeí. Jednu z mnoha možností nabízí vloni otevřený rodný dům legendárního konstruktéra Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou.

Foto: Jana Vančatová

Rodný dům Ferdinanda Porscheho v Vratislavicích nad Nisou, nenápadná budova skrývá neobvyklou technickou expozici i repliku vizionářského vozu

Článek

Nenápadný dům nedaleko centra Vratislavic s malou výlohou a nápisem Anton Porsche, je místem, kde se v roce 1875 narodil Ferdinand Porsche, automobilový konstruktér vozu Volkswagen. Tento dům sloužil i jako provozovna živnosti Ferdinandova otce Antona; v přilehlém objektu měl prosperující klempířskou dílnu.

Od listopadu loňského roku zde Volkswagen Škoda otevřel neobvyklou muzejní expozici, jejímž základem je konstruktérské nadání Ferdinanda Porscheho. Na téměř autentickém místě (budova byla velmi razantně zrekonstruována do původní podoby konce 19. století) se setkáte s konstruktérovou osobností ve všech historických souvislostech.

Expozice prezentuje cestu vývoje osobních vozů, jejímž završením byla konstrukce lidového vozu Volkswagen 1200 „Brouk“ a bouřlivý rozvoj automobilky ve Wolfsburgu. Odtud nejen tato legendární auta doslova dobyla celý svět. Seznámíte se také zároveň se spletitým životním příběhem Ferdinanda Porscheho.

První část muzea představuje historické objevy v oblasti techniky, od prvních nástrojů až po vynálezy, které zatím na své uplatnění ještě čekají. Velká pozornost je věnovaná regionu Čech a bohaté tradici, kterou v oblasti technického vývoje máme. Na první pohled na vás asi tento prostor zapůsobí velmi stroze (slovy jednoho z návštěvníků „stolové vitríny připomínají spíše pitevnu“); nenechte se však odradit.

Jste v technickém muzeu 21. století, kde je podstatná část prohlídky založena na interaktivních reakcích a používání iPadu, který každý návštěvník u vchodu obdrží. Zejména mladá generace se zde cítí jako ryba ve vodě, ale nemusíte mít obavy, obsluha je opravdu jednoduchá a dostane se vám od zaměstnanců muzea „zaškolení“.

Objem informací, včetně krátkých filmů, které vám tímto způsobem budou zprostředkovány, je opravdu úctyhodný. Nejsem technický fanda, ale musím přiznat, kdyby mi před lety ve škole někdo tímto způsobem vysvětloval například, jak funguje parní stroj, fyzika by rozhodně byla mnohem přitažlivějším předmětem.

Porsche ze svého rodiště odešel po svém vyučení klempířem do Vídně v roce 1893. Nutno také dodat, že právě v rodném domě uskutečnil své první pokusy s elektřinou, které vyústily v elektrifikaci celého domu a dílny.

Dominantou této expozice je replika vozu Lohner- Porsche SEMPER VIVUS, prvního vozu na světě s elektrickým pohonem (všech čtyřech kol). Doplňují ji designové studie a projekty automobilů budoucnosti.

Tímto vozem vlastní konstrukce a benzíno-elektrickým pohonem přivezl Porsche v roce 1903 do Vratislavic rodičům svou budoucí manželku. Nemohl tušit, že teprve za 100 let se bude jeho objev stávat běžnou součástí automobilového světa.

Poslední část muzea je věnovaná rodině Porscheových, vzpomínkám a historickým milníkům, spojeným s Vídní, Stuttgartem, Wolfsburgem… Návštěvníci se dozvědí i o kontroverzním období za druhé světové války, kdy Porsche spolupracoval s nacisty. Po válce strávil i 22 měsíců ve vazbě, nakonec ale nebyl z ničeho obviněn.

Reklama

Výběr článků

Načítám