Hlavní obsah
Parní válec zapůjčený Muzeem starých strojů v Brně celý den projížděl areálem. Foto: Stanislava Dvořáková

Pozor, přijede parní válec - znělo na 15. ročníku Ústeckého autosalónu

V areálu Střední školy automobilní v Ústí nad Orlicí, v části Hylváty se konal v sobotu 21. září tradiční autosalón doplněný ekomobilitou roku 2013.

Parní válec zapůjčený Muzeem starých strojů v Brně celý den projížděl areálem. Foto: Stanislava Dvořáková
Pozor, přijede parní válec - znělo na 15. ročníku Ústeckého autosalónu

Příjezdem parního válce zapůjčeného Muzeem starých strojů v Brně začal oblíbený Ústecký autosalon. Stovky návštěvníků, kteří v průběhu dne prošli areálem, mohly obdivovat vystavenou historickou i moderní techniku, navíc doplněnou předváděcími jízdami.

Ve vstupní části upoutala pozornost současná zahradní technika, a to čelní nakladač a zahradní traktor. Nová zemědělská technika byla prezentována kombajnem s velkou kabinou a jedenáctimetrovou lištou. V kontrastu nové techniky bylo možné pozorovat práci při řezání dřeva na dochovaném pohonu z roku 1936 zapůjčeném z usedlosti v Sopotnici.

Další zajímavou prohlídkou byly různé stroje komunální techniky, modely nákladních a užitkových aut, vybavení hasičů a policie. Nechyběla ani vojenská technika, předváděná i za provozu, kdy se zejména pozornosti těšily akce modelů tanků s dálkovým ovládáním.

V areálu dílen byly představeny řady aut z historie jako Z4 s dvoudobým dvouválcem a kubaturou 905 cm II. série československé Zbrojovky Brno vyráběné v letech 1933-1934 v počtu 750 kusů, dále JAWA 500 OHV z roku 1929, Mauer Union z roku 1902, motocykl BD 500 z roku 1927 a ČZ 500 z roku 1938.

V další dílně stála řada aut z let druhé poloviny 20. století. V popředí stál Moskvič 412 - Modrá střela, který byl v lednu 1972 prodán prvnímu majiteli u nás do Slatiny nad Zdobnicí v podhůří Orlických hor, kde sloužil 35 let. Následovala řada Moskvičů, počínaje nejstarším z roku 1959, dále Lada, Volha, Vaz a zástupci vozů Zastava, Dacia, Oltcit club, Trabant, Wartburg a českých Tatra, Škoda, MB, Favorit, Octavia a Felicia. Byla zde i JAWA 350-pérák a zajímavá rykša z vývozu Indie roku 1953.

V řadě dalších dílen si každý našel techniku, která ho nejvíce zajímala. Byla to produkce různých automobilových firem, sportovní vozy představené i se získanými poháry, elektromotocykly a elektrokola i s radami na přestavbu normálního kola na elektro, nabídka osobních a pracovních ochranných pomůcek s módní přehlídkou a modelářská výstava s četnými modely ovládanými na dálku.

Samostatnou kategorii tvořily dílny SŠ automobilní. Vedle strojového vybavení bylo možné pozorovat žáky při práci u vrtaček či soustruhů, prohlédnout si součástky rozloženého auta i s detailem turbo motoru SEAT a současnými novinkami jako pneumatickým systémem ovládání dveří u městských autobusů, který zajišťuje bezpečnost křídlových dveří před zachycením nastupujících. Nechybělo ani seznámení se zaváděním nových vyučovacích metod do výroby u maturitních předmětů s ukázkou učebních pomůcek.

Na venkovním prostranství mimo nových vozů prodejen z regionu, poutaly zájem elektromobily a hybridní vozy v malém i luxusním provedení a technologií budoucnosti GWL/Power. Každý tak mohl ocenit jejich přednosti.

Po celou dobu trvání výstavy projížděly po areálu historické vozy, v činnosti byla různá pracovní technika, bylo možné zkusit jízdu na dvoukolovém vozítku segway a seznámit se s jízdou na elektroskútru Guewer.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků