Článek
Parní lokomotiva řady 434 s přezdívkou Čtyřkolák poveze o víkendu svůj vlak do cílové stanice Sázava-Černé Budy. Jízda po trase legendárního Posázavského pacifiku se vine kolem řeky Sázavy, až vystoupá na strmé kopce a cestující shlíží z nadhledu na řeku i protilehlý břeh s chatami.
Nejzajímavější stavbou na trase je Žampašský most nedaleko Jílového u Prahy. Tento most patří k nejvyšším kamenným železničním mostům ve střední Evropě. Některé zdroje uvádějí, že jde dokonce o nejvyšší most tohoto typu ve střední Evropě. Most překlenuje údolí Kocour a potok Studený (Kocourský potok). Výška jeho oblouku je 41,73 m a je jen o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze. Dále vlak projíždí třemi tunely, což je jistě v historických vagónech osvětlených spoře žárovkami velmi lákavé zejména pro děti.
Kromě samotné jízdy a parní lokomotivy bývá největším lákadlem ve stanici Týnec nad Sázavou akce Bitva o Brod. Bitva se odehrává pod hradem Zbořený Kostelec - uvidíte výjevy z husitských bitev u Sudoměře a dalších míst. Představí se více než dvě stě historicky oděných aktérů - šermířů, bojovníků na vozech a pěšáků.
Hrad, pod nímž se odehrává bitva, byl založen kolem roku 1340, první zmínka pochází z roku 1342 za Oldřicha z Valdeka. Dne 18. května 1450 byl ve vlastnictví Kuneše z Dubé, stoupence Strakonické jednoty, a tak jej dobývala vojska Poděbradské jednoty pod velením Jiřího z Poděbrad. Hrad padl o pět dní později. Roku 1467 byl znovu obsazen Jiřím z Poděbrad během válek s Jednotou zelenohorskou a rozbořen.
Kdo není příznivcem bitev, může se dostat až do cíle jízdy s párou - do části města Sázavy - Černé Budy. Ty byly původně osadou na pravém břehu řeky Sázavy. Nachází se zde Sázavský klášter s kostelem sv. Prokopa. V obci je mj. i Voskovcova vila.
Klášter stojí za prohlídku. Historie místa se datuje od roku 1035, kdy zde byl prvním opatem poustevník sv. Prokop a pokračovala až do roku 1763 kdy výnosem císaře Josefa I. byly kláštery zrušeny. Posledním opatem byl 47. Leander Kramář.
Vlak se vrací zpět v 16 hodin.