Hlavní obsah
Renomovaný režisér Peter Gábor. Foto: Robert Rohál

Peter Gábor dvacet let na divadelní scéně. V Praze, Ostravě i Paříži

Devadesát režií za dvacet let, to je bilance režiséra Petera Gábora, který v současnosti působí jako šéf činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Jeho inscenace ale můžeme v této sezóně vidět také v Městských divadlech pražských i na jiných scénách.

Renomovaný režisér Peter Gábor. Foto: Robert Rohál
Peter Gábor dvacet let na divadelní scéně. V Praze, Ostravě i Paříži

Zatímco v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě sklízí velký úspěch muzikál Balada pro banditu, Městská divadla pražská uvádějí v této sezoně hned tři inscenace, které tu pohostinsky režíroval -  Sto roků samoty, Annu Kareninu a Vše o mé matce.

Peter Gábor pochází z Nitry, kde se roku 1963 narodil, je synem známé divadelní, televizní a filmové herečky Adely Gáborové a jazzového bubeníka  Doda Šošoky. Po maturitě na gymnáziu vystudoval nejdřív slovenštinu a hudební výchovu na Pedagogické fakultě v Nitře, poté činoherní režii na DAMU v Praze.

Po absolutoriu prošel - ať už jako kmenový nebo hostující režisér - řadou slovenských a českých divadel. V letech 1992 - 1995 působil jako v martinském divadle, další dvě sezony režíroval ve Středočeském divadle v Kladně a v letech 1997 - 2004 byl kmenovým režisérem a současně uměleckým šéfem činohry v Moravském divadle v Olomouci. Za inscenace Goethova Fausta I. a II., které režíroval právě v olomouckém divadle, získal v roce 2002 Cenu českého divadla za režii. 

Jako zajímavé se jeví i jeho hostování na scéně Théâtre Moliére v Paříži, kde nastudoval představení sestavené z poezie francouzských, českých a slovenských básníků.

Jako režisér je podepsán pod takovými tituly jako Mnoho povyku pro nic, Tanec na konci léta, Ostře sledované vlaky, Král se baví, Utrpení mladého Werthera či Zlomatka, ale třeba i pod muzikály Kabaret, Šakalí léta nebo Donaha!

Mimořádný úspěch měla v roce 2008 jeho inscenace hry Williama Shakespeara Komedie omylů, která byla uvedena v rámci Shakespearovských slavností v Praze a rovněž jeho operní debut Fedora v Národním divadle moravskoslezském. Teprve potom režíroval na této scéně operu Romeo a Julie, přičemž obě inscenace jsou na současném repertoáru divadla. Právě střídáním žánrů ukazuje svou všestrannost.

Pozoruhodná je i jeho inscenace hry americké autorky Naomi Wallace Blecha, kterou uvádí už druhou sezónu Komorní scéna Aréna Ostrava. Už předtím v Aréně pohostinsky režíroval inscenaci Play Strindberg, která byla na 10. ročníku Festivalu divadel Moravy a Slezska oceněna zvláštní cenou, přičemž porota ocenila komplexnost pojetí umocněného znamenitými hereckými výkony.

Že je Peter Gábor nejen zdatným režisérem, ale i zajímavým hercem, svědčí řada rolí. Už jako mladík hrál v pár slovenských filmech, točil s Ivanem Balaďou (Biela voči oblohe) i Karlem Kachyňou (Hanele). V posledních letech se objevil v několika českých seriálech (Četnické humoresky, Vyprávěj), loni natočil jednu z hlavních rolí hraného dokumentu Pioniere německé režisérky Miry Thiel.

V současné době zkouší Peter Gábor psychologické drama Smrtihlav, které bude mít v Národním divadle moravskoslezském premiéru 31. ledna příštího roku. Potom bude na téže scéně režírovat Shakespearovu hru Sen noci svatojánské. Nezapomíná ani na operní žánr - už teď se chystá na režie dvou Verdiho oper Rigoletto a Macbeth.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků