Hlavní obsah

Opus alchymicum: Dialog malby a skla

Novinky, Luboš Gassmann

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letošní výstavní sezóna je v rožnovské galerii CREARS koncipována převážně jako víceoborová. Současná společná expozice skleněných objektů Sebastiana Kitzbergera a obrazů Karla Rossí přibližuje a porovnává dva odlišné umělecké přístupy na pozadí několika styčných bodů tvorby obou autorů.

Foto: Galerie CREARS
Článek

Tvorba mladého rožnovského uměleckého skláře a designéra Sebastiana Kitzbergera se vyznačuje pozoruhodnou vyzrálostí a sofistikovaností výtvarných záměrů. Své funkcí nesvázané tvůrčí inspirace představuje na výstavě v konvolutech volných plastik, v nichž se zabývá studiem dekoru, povrchových úprav a širokými možnostmi procesu hutního tvarování skla. Inovativními technikami, kombinováním materiálů a hrdě přiznanou volnou inspirací historismem se snaží svým objektům vtisknout osobitý charakter, za kterým můžeme zřetelně cítit osobitý příběh vzniku jednotlivých děl.

Kitzbergera však sklo zajímá nejen jako pouhá materie propůjčující jeho inspiracím formu, ale také jako předmět studia. Cílevědomě zkoumá široké možnosti jeho zpracování a sleduje, jakým způsobem se jím inovované techniky promítají do vizuálního účinku plastik. Autorova díla rozehrávají vizuálně bohatou hru v dialogu mezi formální důsledností a entropickým principem nahodilosti, odkazujícím k organickým zákonitostem existujícím v přírodě. Jsou charakterizována precizním řemeslným zpracováním, které spolu s originálním designem tvoří výjimečný harmonický kontrapunkt a uvádí fenomén českého křišťálového skla do současného uměleckého diskurzu.

Způsob práce malíře Karla Rossí, jeho technika a náměty obrazů odkazují poměrně zřetelně k narativním schématům evropské malby přelomu středověku a novověku, k období 15.–16. století a k umělcům typu Hieronymus Bosch nebo Pieter Brueghel. Tato zobrazovací tradice a vizualita je pro autora bohatým zdrojem inspirace nejen výtvarné, ale také myšlenkové, přičemž je však zcela prostá jakéhokoliv anachronismu.

Stěžejním principem Rossího tvorby je kombinování několika úrovní zobrazení, jak vizuálních a významových, tak prostorových. Malíř uplatňuje určitý druh kolážového uchopení námětů a důmyslně propojuje četné, jakoby náhodné obrazové prvky do soudržného celku. Na obrazech se prolíná realistická krajina a vznášející se objekty, které evokují odvážné futuristické vize s komickým hemžením podivných drobných zvířátek či s žánrovými výjevy. Autorovy plátna poutají pozornost svou vyvážeností a vzbuzují dojem poklidné harmonie.

Výstava potrvá v Rožnově do 22. června. Od 26. června vystaví v CREARS své obrazy jeden z nejvýznamnějších českých umělců současnosti Jakub Špaňhel.

Reklama

Výběr článků

Načítám