Hlavní obsah

Nové vedení Divadla Husa na provázku se chce více otevřít spolupráci i veřejnosti

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V září 2018 byly zahájeny změny v brněnském Centru experimentálního divadla. Po dlouholetém působení Petra Oslzlého, nyní rektora JAMU, se ředitelem CED stal Miroslav Oščatka. S novým rokem 2019 došlo také k avizované změně „u Provázků“.

Článek

Uměleckou šéfkou se stala mladá režisérka Anna Davidová (Petrželková). Pozoruhodnými inscenacemi upoutala na více divadelních scénách, včetně té, která se nyní stává její domovskou. Očekává se, že do legendární brněnské scény přinese čerstvý vítr, novou dynamiku i vlastní poetiku.

„Na Provázek“ s ní přichází dvojice dramaturgů. Tvůrčí tým si přeje navázat na úspěšnou historii divadla novou energií při vlastním divadelním vidění. Spolu s uměleckou šéfkou nastoupil dramaturg Martin Sládeček. Dramaturgyně Kateřina Menclerová doplní tým v září. Zdejší výborný a všestranný herecký ansámbl posílí několik nových tváří.

Divadelní sezóna je v půli. O směřování divadla více vysloví ta následující, 2019-2020. Nese název 10 000 donkichotů. Když v roce 1920 oslovili Jiřího Mahena anketní otázkou „Co naše republika nejvíc potřebuje?“, právě tak odpověděl. I v době, kterou žijeme, je donkichotů třeba. Nový tým se tak i symbolicky navrací ke kořenům brněnské experimentální scény. Zakladatele inspirovala Mahenova kniha, jejíž titul Husa na provázku převzalo do názvu divadlo.

Sezona nečekaných „nepravidelných“ titulů se má nést ve znamení lidi, odsouvaných na periferii zájmu. Chce být snahou o soudobou reinterpretaci „typicky provázkovských“ forem: autorských her na téma, intervencí do veřejného prostoru, inscenací s prvky cirkusu nebo smělých adaptací slavných románů.

Sezonu 2019-2020 zahájí v září dramatizace Cervantesova románu Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha v režii Jana Mikuláška. V lednu 2020 následuje inscenace Anny Davidové Domov na konci světa k fenoménu stáří a postavení starých lidí v naší společnosti. Březen přinese premiéru inscenace režiséra Jiřího Havelky na motivy Kateřiny Šedé Divadelní průvodce brněnským Bronxem. Sezónu završí v červnu open-airová inscenace poetické novely z cirkusového prostředí Proč se dítě vaří v kaši? Aglaji Veteranyi v režii Ondreje Spišáka, zakladatele a tvůrce známého slovenského divadla Teatro Tatro. Čtveřici premiér na Velkém sále doplní titul pro Sklepní scénu v režii umělecké šéfky.

Sama jména režisérů jsou příslibem a vzbuzují zájem. Dávají znát, že nové vedení otevírá dveře zajímavým tvůrčím osobnostem zvenčí. Platí to i jinak. Otevírání má širší rozměr.

„Provázek bude od nynějška otevřenější a přístupnější. Každý měsíc nově uvádíme představení pro studenty středních škol s dramaturgickým úvodem a následnou diskuzí s tvůrci, představení spojené s divadelními dílnami pro děti od tří do deseti let, díky kterému si mohou i rodiče v upraveném čase od 17.00 hodin bez starostí užít návštěvu divadla. A protože tvář Brna se mění a přibývá v něm cizinců, nabízíme také vybraná představení s titulky,“ přiblížila Anna Davidová své nejbližší provozní kroky.

Dodejme, že již nyní pokračuje divadlo nejen v reprízách úspěšných inscenací, ale připravuje a nabídne divákům do léta i několik zajímavých novinek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám