Hlavní obsah

Naším mořem je vzduch, baťovské letectví inspiruje odborníky i děti

Novinky, Jitka Zvolská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nadace Tomáše Bati přiblíží baťovské letectví také dětem, a to prostřednictvím tvořivé dílničky v rámci Sousedského festivalu, který se uskuteční ve zlínském parku Komenského 23. září od 14.00 hodin. Děti si budou moci vyrobit vlastní letecká baťovská trička.

Foto: Jitka Zvolská

pozvání na dětské tvořivé odpoledne

Článek

„V knihomodulu Baťa připravíme dětskou dílničku, ve které si budou moci děti namalovat vlastní tričko z kolekce Letíme s Baťou nebo poskládat prostorové dřevěné puzzle – složit si vlastní letadlo, a to si také namalovat podle svých představ,” uvedla Gabriela Culík Končitíková, projektová manažerka Nadace Tomáše Bati.

Propagaci baťovského letectví začala Nadace Tomáše Bati letos v květnu, a to příletem letounu Lockheed Electra B, se kterým Jan A. Baťa podnikl svou významnou obchodní cestu v roce 1937. V rámci připomenutí 120 let od této významné cesty vznikla také výstava s Baťou vzhůru do oblak.

„U Baťů neexistovalo dostat nic zadarmo, žádné oddělení, továrna či obor nesměly být dotované, každý si na sebe musel vydělat sám. Jen u letectví tomu bylo jinak. Tomáš Baťa spatřoval v letectví budoucnost, zejména budoucnost exportu a způsobu cestování, byl to však velmi nákladný obor, a proto Tomáš Baťa souhlasil s jeho dotování. Letectví bylo jediným dotovaným odvětvím firmy Baťa,” dodala Gabriela Culík Končitíková.

Nadace Tomáše Bati také vydala stejnojmennou brožuru S Baťou vzhůru do oblak, která informuje o doposud méně známých odvětví letectví i například o délkách služebních cest, letecké výrobě či baťovském letectví za války.

V roce 1934 firma Baťa přestěhovala výrobu kluzáků ze Zlína do Otrokovic. Pro širší výrobní sortiment zde vedle leti­ště vyrostla nová továrna a výrobu zastřešovala nová akciová společnost Zlínská letecká a. s. Dosavadní program (kluzáky, větroně) se roku 1936 rozšířil o sériovou výrobu motorových letadel a leteckých motorů. Významným dílem šéfkonstruk­téra Jaroslava Lonka se stalo známé letadlo Zlín XII, které se před válkou prodávalo na čtyřech kontinentech.  

V současné době se stává aktuální otázkou rekonstrukce památníku Tomáše Bati, jehož součástí má být také kopie letadla Junkers, v něm Tomáš Baťa zahynul.

Na zajištění letadla se podílí Pavel Velev, ředitel Nadace Tomáše, který uvedl: „Baťovské letectví se stává pro veřejnost zajímavým tématem. Zaprvé nebylo doposud dostatečně představeno a za druhé se i samotná veřejnost začíná zajímat o rekonstrukci památníku i pověstný Junkers. V současné době jsem v jednání s několika potenciálními dodavateli, sestavujeme realizační tým tak, aby byl výsledek maximálně uspokojivý a model Junkersu se do památníku opět vrátit.“  

Rekonstrukce památníku by měla být dokončena na podzim příštího roku.    

Reklama

Výběr článků

Načítám