Hlavní obsah

Na Mikuláše sveze zájemce v Olomouci parní Kocúr

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je tomu něco přes rok, co se po čtyřiceti letech vrátil do provozu valašský Kocúr. Nejstarší dochovaná posunovací parní lokomotiva z roku 1897 s označením 314.303 se po kolejích znovu rozsupěla díky Nadaci Okřídlené kolo. Ve středu vezme na Mikulášskou projížďku obyvatele Olomouce.

Foto: Valašská společnost historických kolejových vozidel
Článek

Olomoucké železniční muzeum bude letos otevřeno výjimečně i ve středu 5. prosince. Nabízí pohled nejen na vystavené exponáty, ale i možnost svézt se z olomouckého hlavního nádraží Mikulášským vlakem s parní lokomotivou „Kocúrem“ v čele. Ten bude po celý den jezdit na trati Olomouc hlavní nádraží – Řepčín a zpět. Lákadlem akce je právě Kocúr.  

Parní lokomotiva s označením 314.303 je nejstarší posunovací lokomotivou, dochovanou v České republice. Byla vyrobena ve strojírnách Společnosti státní dráhy (St.E.G.) ve Vídni v roce 1898, a pochází z 37kusové série, určené pro Severní dráhu císaře Ferdinanda.

Lokomotiva spolehlivě sloužila v posunovací službě až do roku 1968, kdy byla vyřazena v Přerově. Po té stála dlouhá léta jako lokomotivní pomník v železniční stanici Valašské Meziříčí.

O opětovné zprovoznění tohoto unikátu se zasloužila na konci roku 2009 nadace OKŘÍDLENÉ KOLO. Dva roky parta čtyř důchodců, kteří byli pracovníky valašskomeziříčského depa a patří mezi znalce problematiky parní trakce, s pomocí dalších kamarádů měnila vodní nádrže, opravovala kola, kotel, plechy, a sháněla neopravitelné díly. V roce 2011 s Kocúrem, na chlup stejným, jako když opustil mateřskou továrnu, vyjeli jeho zachránci poprvé. Od té doby je plně funkční atrakcí olomouckého Železničního muzea.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám