Hlavní obsah
Stíhací bombardér Su 25 K Foto: Vratislav Konečný

Letecké muzeum v Koněšíně doplácí na nenechavost a vandalismus návštěvníků

Zatravněná plocha nad obcí Koněšín u Dalešické přehrady hostí několik letadel jak civilních, tak vojenských. Vysloužilé stíhačky, vrtulníky, dopravní technika. Nejsou ve zrovna ideálním stavu, některé vypadají, že náleží na vrakoviště. Na vině jsou i návštěvníci, kteří je ničí a rozkrádají.

Stíhací bombardér Su 25 K Foto: Vratislav Konečný
Letecké muzeum v Koněšíně doplácí na nenechavost a vandalismus návštěvníků

Ve stavu, v jakém se nacházely při návštěvě, to nebyl zrovna vábný pohled, v kabinách některých strojů byly naházeny součásti, jiné se válely poblíž exponátů. U některých chyběly informační cedule.

Na ploše kromě neidentifikovaných trupů jsou L-29 Delfín, fotoverze IL II 14FG, ve třech verzích MiG 21, vrtulníky Mi-4 a Mi-24, L-610, Su 25 K, Wolfsberg Corvus 1 F…, pojízdná osvětlovací souprava MLOK. Tak jsem to viděl při návštěvě. Zklamalo mě to, takže jsem se snažil vypátrat příčinu situace.

Z následující korespondence s jedním z provozovatelů ale vyplynulo, jak se věc má. Původně byla exponáty umístěny v Olomouci, odtud se stěhují postupně do Koněšína u Náměšti nad Oslavou, kde je na dohled armádní letiště.

Dá to šílenou práci, navíc máme potíže s návštěvníky

Proč to v Koněšíně vypadalo tak neutěšeně, mi vysvětlil Zdeněk Slobodník, který se na vybudování muzea podílí:

„Expozici v Koněšíně musíme budovat znovu a k tomu je třeba čas. Všechna muzea i expozice samotné vznikají řadu let. Jiné expozice ani po desítkách let nemají kryté prostory, my jsme v Koněšíně 14 měsíců. Myslím, že si nikdo neumí představit, co obnáší demontovat desítky velkých exponátů, tisíce položek depozitáře, archívu sbalit a převézt,” uvedl.

Stěhování celého muzea provedli dva lidé. Také to stojí nemalé finanční prostředky. Další otázkou je neustálé poškozováni exponátů návštěvníky, kteří si neváží a neštítí ničeho.

„Rvou cedule, krytky na letadlech, kradou, do všeho se dobývají nebo věci přímo ničí. Pro představu - v dopravním letadle L-610 jsou schopni jít si i vyzkoušet WC a v přední části neustále odhazovat nouzový poklop v podlaze, který jsme museli zabarikádovat. Rozervali sedačky pilotů, ulomili berany v kokpitu a zmizelo několik ovládacích prvků. Každý druhý den jsou vypadlé nouzové dveře, do otevřených letadel hážou neustále odpadky atd. atd.,” řekl Zdeněk Slobodník.

Kradou jako straky

Kupříkladu z kokpitu Aero L-29 u pokladny za 6 týdnů, co je vystaven, ukradli 18 součástek. Kokpit MiG-21MFN ve stejné expozici u pokladny je ale zrestaurovaný a zatím odolává téměř bez úhony.

„Velká část exponátů je zachráněna před sešrotováním, přitom existuji v jediném exempláři na světě. V Koněšíně máme v 8 prototypů a do doby, než se nám podaří postavit první hangár, budou exponáty trpět dál,” dodal Zdeněk Slobodník.

Jenže to návštěvníci nevědí, ti normální, ne ti nenechaví, takže pak otráveně odcházejí. Vím, že je to práce navíc, ale asi by stačilo v pokladně vyvěsit velkou ceduli o tom, jak se věci mají.

Minihistorie

Muzeum vzniklo v roce 2009 v Olomouci ve 2 hangárech u letiště Olomouc-Neředín. V roce 2015 olomoucká radnice vypověděla nájemní smlouvu, muzeum se v červnu 2016 přestěhovalo do Koněšína, návštěvníkům otevřelo v červenci 2016.

Fotografie jsou z návštěvy počátkem července, nyní jsou prý už exponáty v lepším stavu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků