Hlavní obsah

Kováři z Hané oživují krásu starých časů

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pravidelné bušení těžkých kladiv a výheň rozpálené pece patří neodmyslitelně k mužům z rodu Stawaritschových. Alfréd, Ivo a Milan, kováři z Kostelce na Hané, se černému řemeslu upsali před bezmála dvaceti lety. Od té doby jejich díla získala řadu nejrůznějších ocenění nejen u nás, ale i v zahraničí.

Foto: Leona Roháčková

Bušení těžkých kladiv vyneslo rodině uměleckých kovářů uznání v celé řadě evropských zemí

Článek

Ze Slovenska, kde se zúčastňují mezinárodního Romského kováčského sympózia, vozí rovněž ocenění. Jejich Slunečnice v roce 2006 získala první místo mezi výrobky uměleckých kovářů ze šesti evropských zemí.

„Byla to namáhavá, ale zajímavá práce. Tohoto vítězství si moc ceníme, porazili jsme i skutečné mistry, jimiž jsou cikánští kováři,“ vzpomněl sladkou chuť opakované výhry nestor rodu Alfréd Stawaritsch. Rok předtím ukořistili stejnou trofej s dílem nazvaným Miska.

Devětkrát se zúčastnili Hefaistonu, českého svátku kovářů, který se koná už tři desítky let na hradě Helfštýn. Vždy si odtud odnesli nějaké ocenění, stejně jako v roce 2010.  "Získali jsme 1. místo v kategorii Klasické kovářské práce za restaurování barokní brány z kostela v našem domovském Kostelci na Hané," říká Ivo Stawaritsch s tím, že na Hefaiston se tehdy sjelo 340 kovářů z dvaceti zemí. 

„Vždy jsme snili o tom, že barokní bránu z roku 1747 zrestaurujeme. Smekám před těmi, kdo tuhle bránu dělali. Její jednotlivá křídla váží zhruba tři sta padesát kilogramů a oni je svařovali kousek po kousku v ohni. S technologiemi, které měli k dispozici, je to neuvěřitelná práce,“ nechal se slyšet Ivo Stawaritsch.

Na vrcholu brány trůnila lebka, která podlehla zubu času. Kdysi ji kováři sice natírali fermežovými barvami, ale byla úplně zkorodovaná, takže museli ukovat novou. Doplnili i spoustu železných listů, které zrezivěly a opadaly. Symbol smrti byl na bráně proto, že kdysi byla zároveň vchodem na tehdejší hřbitov.

„Zrestaurování tohoto díla bylo pro nás raritní prací. Obvykle se zabýváme zakázkovou výrobou, děláme ploty, mříže, brány a bytové doplňky,“ uzavřel Ivo Stawaritsch. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám