Hlavní obsah

Knihovny reagují na demografický vývoj, připravují program aktivního stárnutí

Novinky, Marcela Stehlíková

Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě se zapojila s krajskými knihovnami z Košic a Miškolce do mezinárodního projektu Knižnice pre vzdelávanie 50+, v němž se zaměří na oblast neformálního vzdělávání pro věkovou kategorii lidí ve vyšším produktivním a poproduktivním věku.

Článek

Posláním knihoven je poskytovat knihovnicko-informační služby, podporovat celoživotní vzdělávání a duchovní rozvoj. Musí také citlivě reagovat na celospolečenské potřeby, specifické zájmy čtenářů a veřejnosti a tomu přizpůsobovat nabídku vzdělávacích a volnočasových aktivit.

V současnosti je naléhavým tématem nepříznivý demografický vývoj a stárnutí obyvatel. A právě aktivní stárnutí je tématem úspěšného projektu „Knižnice pre vzdelávanie 50 plus“, který získal finanční podporu z fondů Evropské unie v rámci programu ERASMUS+.

Iniciátorem myšlenky a lídrem projektu je Veřejná knihovna Jána Bocatia v Košicích, která spolupracuje se zahraničními partnery v Česku a Maďarsku. Nabídku na spolupráci přijala Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě a Župní a městská knihovna Františka II. Rákócziho v Miškolci (II.Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár Miskolc).

Cílem současné první části projektu je analýza a využití potenciálu knihoven v oblasti neformálního vzdělávání pro věkovou kategorii lidí ve vyšším produktivním a poproduktivním věku. Pracovní setkání na půdě partnerských knihoven (mobilit) jsou zaměřena na vytváření návrhu tematických vzdělávacích cyklů a jejich následné odzkoušení v praxi. Pilotní aktivity neformálního vzdělávání pro lidi ve věku 50 plus knihovny spustí od září 2017, potrvají do června 2018.

První projektové aktivity začaly koncem roku 2016 v Košicích. V lednu se přesunou do maďarského Miškolce a v únoru přivítá zahraniční knihovníky právě Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě.

Vzhledem k regionálním kompetencím partnerských knihoven představí vždy jednotlivé knihovny nejen své podmínky pro naplnění projektového záměru, ale rovněž témata z oblasti regionálních dějin a uchovávání regionálních dokumentů. Důležité je rovněž poznat sociálních specifika daných regionů, na která bude brán zřetel při formování cyklického neformálního vzdělávání.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám