Hlavní obsah

Klasická sportovní krása Renault Alpine A110 letos slaví

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už 40 let letos uplyne od nové kapitoly rallye v podobě WRC. Na první titul mezi konstruktéry si brousili zuby Ford, Lancia a Porsche. Vyfoukl jim ho malý sporťák Alpine A110. Navzdory základu v podobě sériových dílů z Renaultu se „Alpina“ stala jedním z nejúspěšnějších sportovních vozů historie.

Foto: Archiv Vladimír Hubáček

S legendární Alpinkou dobyl Vladimír Hubáček čadu vítězství v rallye

Článek

Trocha historie

Počátkem 50. let minulého století si francouzský prodejce vozů značky Renault a úspěšný soutěžní jezdec z Dieppe Jean Rédélé upravil Renault 4CV, se kterým dosáhl několika úspěchů v automobilových soutěžích.

Vůz ho nadchl a tak se rozhodl posléze postavit si vlastní sportovní auto. Jako základ a zásobárnu náhradních dílů si ale ponechal již zmíněnou 4CV, ze kterého vznikl vůbec první Alpine A106. Na trochu přepracovaný podvozek s motorem vzadu Rédélé nechal vyrobit karoserii z laminátu, což byla v té době nevídaná věc. Ukázalo se ale, že je to přesně to pravé pro sportovní vůz – konstrukce byla pevná, lehká a navíc nerezla.

V padesátých letech si alpinky razily svou závodní cestu, i když úspěchů světoznámých značek nedosahovaly. Následoval model A108 a v roce 1961 A110, který využíval díly z Renaultu 8. Vodou chlazený motor Gordini o obsahu 1,1 litru a výkonu 95 koní dokázal lehounký, pouhých 600 kilo vážící vůz hnát až 190 kilometrovou rychlostí. Vůz posléze v rámci zlepšení výkonu dostal motor z Renaultu 16, šestnáctistovku se dvěma karburátory Weber. Sto třicet koní Alpinu rozpohybovalo hodně přes dvě stě km/hod.

Vítězné tažení

Jízdní vlastnosti Alpiny odpovídaly vozům s pohonem zadních kol. Motor hodně vzadu a výkyvné polonápravy přetáčely vůz až do krajnosti. Kdo si však zvykl, ten si s Alpinou jen hrál a přesným řízením korigoval smyky na centimetry. Navíc tyto vlastnosti činily z Alpiny vůz nesmírně divácky zajímavý.

Renault Alpine A110 1600S vyhrál v roce 1971 Rally Monte Carlo, kde vozy obsadily první tři místa. O dva roky později se při stejném vítězství stal šampionem v poháru konstruktérů.

Model A110 vydržel ve výrobě až do roku 1977, kdy už šest let běžela produkce modernějšího modelu Alpine A310. Celkem bylo modelu A110 vyrobeno necelých 7500 exemplářů.

Vozy Renault Alpine nestartovaly pouze v rallye, ale i jako speciály s třílitrovým osmiválcem na okruzích.

Není bez zajímavosti, že pod firmu Renault malá společnost stavějící sporťáky patřila až od roku 1973.

Alpine 110 a Vladimír Hubáček

V tehdejším Československu proslavil legendární francouzský sportovní vůz Vladimír Hubáček. První zkušenosti získával se škodovkami, hlavně s Octavií TS, kterou v roce 1965 vystřídal za Renault 8, o dva roky později za model Gordini. Pak usedl ještě i do Renaultu 12 Gordini, z něhož byl už v roce 1971 jen krůček k Renaultu Alpine A 110, nejdříve s objemem motoru 1,6 litru, později 1,8 litru. 

S Alpinou, kterou má dodnes, vyhrál třeba Rallye Škoda 74 a 75, Barum rallye 72, 73, 75 nebo Rallye Tatry 71, 74 a 76.

Letošní oslavy 

Hold modré Alpince vzdají letos také pořadatelé festivalu Race Retro v Coventry. Největší oslava historie motorsportu v Evropě představí v celebrity show právě modré kupé z Francie.

Oživit vzpomínky na "alpinku" a oslavit 40 let historického zápisu, kdy získala pohár konstruktérů, můžete ve dnech 22. - 24. února 2013. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám