Hlavní obsah

Inspirativní dozvuky prvního Prague A Cappella Festivalu

Novinky, Glena Rauerová

Přestože první ročník velkolepě pojatého pěveckého festivalu proběhl v Praze už koncem září, je v tuto chvíli možné říct, že jeho následky stále přetrvávají. Za úspěšnou akcí stojí mezinárodně úspěšná vokální formace Skety a neskutečně energická osobnost Lukáše Prchala s Bathroom Production.

Foto: Glena Rauerová

Nevadí - neladí bylo vtipné motto celého festivalu

Článek

Na Skety jsem narazila teprve před rokem a půl, když rozjížděli svoji CD kampaň na Hithitu a postupně jsem měla možnost blíž poznat nejen jejich repertoár, ale také většinu členů tohoto unikátního vokálního sextetu. Přestože jsou to naprosto originální jedinci, tak je spojuje značná dávka energie, profesionality a lásky k hudbě, zároveň jsou všichni velmi přátelští a pokaždé je příjemné se s nimi potkat.

Jako urban-gospelová komunita JOYFUL NO!SE jsme Lukáše Prchala a Alici Bauer letos pozvali do Brna na soulový víkend a ukázalo se to jako velmi dobrá volba. Bylo zajímavé sledovat, jak se dynamické osobnost Lukáše doplňovala s autentickou a oduševnělou Alicí. Původně byl tento víkend plánovaný jako acapelový, ale ukázalo se, že si Lukáš celkem snadno poradí i s funky kapelou. Jeho všestrannost je neuvěřitelná, kolik znáte klasicky vzdělaných hudebníků, kteří současně zvládají improvizaci i beatbox?

Další neuvěřitelnou osobností Sket je pro mě Petr Wajsar, jeho tvorba stejně jako jeho osoba nemá žádné limity, ovládá svůj hlas stejně dobře jako několik nástrojů včetně looperu a další zvukové techniky. Zároveň je stále připravený naučit se a vyzkoušet cokoliv nového, co se v hudební oblasti objeví. Naše skupina měla v rámci PACF přiděleného právě Petra s Alici a bylo zajímavé pozorovat rozdíly v jejich přístupu i to, jak oba s hlasy a hudbou experimentují a hledají ne absolutní dokonalost, ale co nejosobitější výraz.

Na festival jsme přijeli jako zpěváci gospelu, kteří mají duchovno tak nějak v popisu práce, abychom na místě s překvapením zjistili, že a cappela jde svým přístupem mnohem dál. Nebylo by to tak překvapivé, kdybychom chápali význam výrazu a cappella, který doslova znamená „jako v kapli“. Hlasy jsou bez nástrojového doprovodu zcela obnažené, je třeba hledat dokonalejší souzvuk a při absenci dirigentského vedení se musí zpěváci na sebe mnohem lépe intonačně i rytmicky vyladit, často i synchronizací svého dechu.

Přestože jsme nestihli všechny doprovodné koncerty, skvělý zvuk mělo už úvodní vystoupení Oktetu a užitečný byl také seminář Complet vocal technique Dity Kosmákové. Nejvíc zábavy jsme si ale užili na doprovodných workshopech. Jaro Cossiga jako hvězda beatboxu a Ondřej Havlík alias En.Dru jako vicemistr světa ve vokálním loopingu byli skvělí lektoři a bez hvězdných manýrů se s námi ochotně dělili o svoje rozsáhlé know-how.

Profesionální organizace a PR, otevřenost novým podnětům, sdílení místo soutěžení – to byla podle mého názoru hlavní pozitiva této akce. A cappella zpěv oživený beatboxem a osvěžený elektronickými smyčkami je zajímavý i pro diváky, dobře to předvedly Skety třeba na letošním Českém lvu. Už teď se začínáme těšit na překvapení, která přinese další ročník, organizační tým Lukáše Prchala se nejspíš pokusí vysokou laťku zvednout ještě o kousek výš.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám