Vánoční večírky se klasicky odehrávají v restauracích nebo barech, v konferenčních místnostech v hotelu, anebo netradičně také v galeriích, muzeích. Trendy jsou firemní párty na lodích či v pivovarech.

Standardně se večírky konají ve čtvrtek

Firmy se snaží rok co rok obměňovat nejen netradiční nápady a dobrou zábavu, především se ale na takových akcích dostávají odměny, bonusy anebo veřejné pochvaly.

Sezóna vánočních večírků začíná na konci listopadu, v některých firmách se ale konají ještě v lednu. Nejčastějším dnem pro konání akce je čtvrtek a většina zaměstnavatelů je pak o den později benevolentnější, co se týče pozdějšího příchodu do práce.

Nevhodná místa i chování

Ne vždy se ale výběr místa či zábavy povede, říká Paulína Jalakšová z poradenské společnosti McROY Czech. Podle ní není vhodné na vánoční zábavě pouštět karaoke, nebo to přehánět s alkoholem. I po vánočním večírku totiž bude člověk s kolegy v téměř každodenním kontaktu.

Co se týče oblečení, je téměř nutností přiklonit se k firemní kultuře. „Nejen dresscode, ale i nabízené jídlo, nápoje a dárky vždy určují charakter večírku. Jinak se zaměstnanci cítí na oficiálním setkání během čtyřchodového menu, když jsou oblečeni do obleků a koktejlek, jinak u baru v ležérním oblečení anebo na akci pořádané pro celou rodinu,” dodává Jalakšová.

Firmy na večírcích šetří, raději dávají dárky

Loni uspořádalo vánoční večírek odhadem zhruba 70 % firem. Obecně lze ale říci, že spíše než divoký večer, kde alkohol teče proudem, se jedná o umírněnou, finančně nenáročnou akci spojenou s příjemným posezením a dobrou zábavou.

Jako poděkování za uplynulý rok vedou u zaměstnavatelů nejvíce dárkové balíčky, poukazy či finanční prémie. „Nejvíce mají firmy zájem o dárkové balíčky s vánoční tématikou, také sladkosti, kosmetické sady či kvalitní čaje,” říká Jana Martínková ze společnosti Activa.

Na škále oblíbenosti vedou také dobrá vína, psací potřeby a spíše než cena je důležitější originalita. V zahraničí jsou například oblíbeným dárkem předplacené karty, kam zaměstnanci vloží peníze a obdarovaní tak mohou kredit čerpat podle svých potřeb při placení v řetězcích, do kterých je karta určena.

„Podle výsledků soudíme, že se českým firmám letos dařilo. Přesto se však bude na řadě míst šetřit a mnozí zaměstnanci nedostanou nic. Jen v loňském roce se to týkalo zhruba 20 % společností,” uzavírá Jana Martínková.