Svědčí o tom i stoupající zájem o akční letáky. Jen na internetu jich Češi před Vánocemi prolistují přes 10 miliónů.

Dva podobné produkty: vyhraje ten zlevněný

Z průzkumu mezi 525 respondenty vyplynulo i to, že více než polovina Čechů si ze dvou podobných produktů vybere ten, který bude ve slevě.

Naopak slevy nemají vůbec žádný vliv na zhruba jednoho Čecha z deseti, každý stý člověk je pak na slevy vyloženě alergický a cíleně se jim vyhýbá. „V praxi to znamená, že sleva má pozitivní vliv na 88 procent všech zákazníků,“ uvedl Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Slevová slepota nehrozí

Doby, kdy Češi kupovali všechno, co bylo ve slevě, už jsou podle všeho minulostí. Už se nelze spolehnout, že zboží díky nálepce „Sleva“ zmizí okamžitě z regálů.

Slepě, bez jakékoli kontroly cen věří výši slev jen 11 procent lidí. Ostatní jsou opatrnější. Téměř tři čtvrtiny lidí si raději ověří, zda je sleva opravdu tak výhodná, jak se zdá. Porovnávají ceny u několika obchodníků, a až když se přesvědčí, že se nejedná o prodejní trik, zboží nakoupí.

I přes tuto opatrnost ale Češi důvěru ve slevy neztratili. Výši slev podle průzkumu nevěří jen 16 procent lidí.

Lidé před Vánoci častěji listují v letácích

S blížícím se Štědrým večerem raketově roste zájem o akční letáky i poptávka po nabídce slevových serverů. „Počet prolistovaných akčních letáků na internetu vzrostl oproti dlouhodobému měsíčnímu průměru o 30 procent. Celkem by za dva předvánoční měsíce mělo dojít k pokoření hranice 10 miliónů přečtení online akčních letáků,“ uvedl Kováčik.

Kromě toho se obchodníci napříč celým trhem předhánějí ve vydávání různých slevových kupónů a ruce si mnou i slevové servery, pro které je poptávka po slevových akcích i několikanásobná v porovnání s ostatními měsíci.

Akční letáky obchodů sleduje 94 procent lidí. Více než polovina z nich je sleduje naprosto pravidelně, zbytek se do nich začte jen občas. Téměř polovina Čechů pak sleduje akční letáky obchodů už i na internetu.

Ideální sleva? 10 procent málo, 70 procent moc

V akčních letácích s vánoční tématikou se objevuje zboží se slevou nejčastěji od 10 do 50 procent. Přičemž Čechy, jak naznačil průzkum, nejčastěji přiměje k nákupu sleva ve výši od 30 do 49 procent, vyjádřila se tak téměř čtvrtina dotázaných.

Druhá nejzajímavější je pro Čechy sleva od 50 do 69 procent. Naopak pouze zanedbatelnou část dotázaných přiměje k nákupu sleva do 10 procent, stejně tak ale i sleva nad 70 procent.

„Extrémně vysoké slevy působí pochopitelně mnohem méně důvěryhodně. Velká část lidí u nich zpozorní a získá podezření, že je zde něco špatně,“ vysvětlil Kováčik. Téměř tři pětiny dotázaných uvedly, že jim nezáleží ani tak na samotné výši slevy, jako spíš na výsledné ceně a druhu zboží.