Oproti loňsku se výsledky v podstatě otočily – větší množství lidí deklaruje, že chce vydat za dárky víc peněz. „Třeba do dvou tisíc hodlá letos utratit pouze 16 procent lidí, ještě vloni to bylo 24 procent,“ komentuje průzkum analytik Home Creditu Michal Kozub. Tyto výsledky podle něj potvrzují dobrý trend české ekonomiky: nezaměstnanost se snižuje, tržby obchodníků přes drobný letní výpadek rostou a lidé mají chuť nakupovat.

Obdobná je situace na Slovensku, i tam se ve srovnání s loňskem lidé chystají obdarovávat blízké dražšími věcmi. Průměrně za dárky pod stromeček utratí 384 eur (asi 9600 korun). Navíc na rozdíl od České republiky se výrazně zvýšil počet lidí, kteří hodlají do dárků investovat nadprůměrných 500 eur a více, před rokem to byla pouhá dvě procenta, letos už 15 procent.

To ale podle Kozuba příliš nekoresponduje s vývojem slovenské ekonomiky – tržby v obchodech po celý rok padají a nezaměstnanost se pohybuje kolem 13 procent.

Že si vypůjčí peníze na dárky, zvažuje v Česku pět procent oslovených, loni to byla tři procenta. U našich východních sousedů připustilo možnost půjčky na vánoční dárky osm procent respondentů.