Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu STEM/MARK pro tuzemskou pobočku Citibank. Průměrný Čech hodlá podle průzkumu letos za vánoční dárky utratit 5250 korun, průměrná domácnost se dvěma dospělými v souvislosti s Vánocemi utratí mezi 14 až 15 tisíci korunami.

„Češi evidentně mají rádi Vánoce a rádi dávají dárky. Objem peněz, které jsou ochotni za ně utratit, ale už příliš neroste. Místo toho si dělají radost nákupy po svátcích,“ uvedl manažer výzkumu v Citibank Tomáš Motl. K Vánocům si tak Češi podle něj dávají tradiční dárky, jako jsou knihy nebo DVD, a nákupy elektroniky nebo oblečení odkládají na povánoční slevy.

Zatímco v roce 2006 se chystalo podle průzkumu na nákupy po Vánocích 41 procent lidí, letos je to téměř polovina Čechů. Ve slevách přitom nakupují podle očekávání raději ženy a mladší lidé.

V porovnání s předloňským rokem se navíc zdvojnásobil počet lidí, kteří chtějí v povánočních slevách utratit více než 10 000 korun. Nejvíce ovšem plánují po Vánocích lidé utratit v různých akcích od jednoho do 3000 korun, celkem 42 % dotázaných.

Třetina těch, kteří neplánují využít slevy, udává jako hlavní důvod nedostatek financí.
Vánoce považují Češi podle výsledků průzkumu za rodinné svátky. Plných 94 procent všech lidí je hodlá trávit doma v rodinném kruhu, pouze tři procenta u příbuzných a zbytek u přátel, v restauraci nebo na chalupě.

Na Silvestra ovšem hodlá zůstat doma pouze něco málo přes polovinu oslovených lidí. Čtvrtina zamíří k přátelům a desetina do restaurace.