„Poptávka po elektrokolech roste každým rokem, ale nedosahuje ani proporcionálně takové úrovně jako v zemích západní Evropy, zejména v Německu,“ uvedl jednatel společnosti Citybikes Martin Říha. Zatímco dříve se podle něj prodávala zejména elektrokola do města, dnes jsou již běžná trekingová a horská kola s elektromotorem.

Podle prezidenta Asociace specializovaných prodejců kol Petra Kohoutka je patrný posun v zájmu zákazníků od nejlevnějších kol v ceně 10 000 až 20 000 korun do kategorie 20 000 až 35 000 korun.

„Řada zákazníků neudělala zrovna dobrou zkušenost s levným elektrokolem, což se mezi lidmi celkem rychle roznese. Zákazníci si tak raději připlatí,“ dodal Říha.

Většina elektrokol se vyrábí v Číně. Mezi výrobce elektrokol v Česku patří například firma 4EVER ze Studénky či Bike Fun z Kopřivnice.

Technický vývoj oboru jde rychle kupředu. Výrobci například nyní ustupují od motorů zapletených v náboji předního nebo zadního kola a používají motory, které pohání převodník klik. Výhodou tohoto řešení je možnost změny rychlostních stupňů na zadním pastorku pro optimální výkon motoru i práci cyklisty. Technických řešení je ale celá řada. „Od lehkého 'dopingu' motorů umístěných v sedlové trubce rámu, po výkonné a těžké 1000W motory elektrokol připomínající spíše motorky,“ uvedl Říha.

Češi si elektrokola více i půjčují. V České republice je přibližně 80 až 100 půjčoven elektrokol různých provozovatelů. Nejvíce jich je v Praze a Jihomoravském kraji. Dojezd na jedno dobití baterie v synchronizaci se šlapáním je u běžných elektrokol podle obchodníků mezi 40 a 80 km. V Česku se v roce 2014 prodalo 333 000 kol, vyplývá z údajů organizace Conebi. Nejvíc kol se v Evropě prodalo v Německu (4,1 miliónu) a v Británii (3,6 miliónu).