Hlavní obsah

V USA se schyluje k bitvě výrobců legendární pálivé omáčky

Pálivá omáčka Sriracha je dnes legendou. Ve Spojených státech ji proslavil dnes třiasedmdesátiletý David Tran z Vietnamu a nyní je omáčka s kohoutem ve znaku známa po celém světě. O trh neustále lačnící po pálivé pochutině teď ale usiluje další tradiční výrobce z Thajska.

Foto: Profimedia.cz

Omáčka Sriracha

Článek

V Thajsku a Vietnamu populární omáčku přivezl do Spojených států Tran v roce 1979. Chudý imigrant založil společnost Huy Fong Foods pojmenovanou podle lodi Huey Fong, na které do Států připlul, a začal vyrábět Srirachu pro místní asijské restaurace.

Tran začínal prodávat svou omáčku v malé dodávce v lahvičkách s ručně namalovaným kohoutem (Tran, národností Číňan, se v roce kohouta narodil). Dnes má jeho firma téměř desetiprocentní podíl na miliardovém trhu pálivých omáček.

Foto: Profimedia.cz

David Tran

Dnes už zná průhledné lahvičky s charakteristickým zeleným víčkem naplněné rudou tekutinou téměř každý. Továrna v kalifornském Irwingdale jede naplno šestnáct hodin denně a ročně spotřebuje na 45 tisíc tun pálivých papriček. Jak ale informovala agentura Bloomberg, nyní firmě Huy Fong Foods přibude vážná konkurence.

Na americký trh se chystá expandovat thajský výrobce Thaitheparos PCL, který tvrdí, že má originální recepturu omáčky. Ta prý byla původně vyrobena před osmdesáti lety ženou jménem Thanom Chakkapak z thajského města Si Racha. Majitel společnosti Thaitheparos recept zakoupil v roce 1984.

Hlavní ingrediencí omáčky jsou samozřejmě papričky, a zatímco americká Tranova verze je vyráběna s jalapeño papriček sklizených napříč USA, Sriracha Panich, jak se thajský produkt nazývá, využívá papriček Cayenne sklizených v severním a středním Thajsku. Chuťově jsou tedy rozdílné.

Tran se konkurence nebojí

„Pokud bychom získali alespoň jedno procento amerického trhu, byl by to pro nás obrovský úspěch,“ uvedl Bancha Winyarat, viceprezident thajského výrobce.

Tran je ovšem na konkurenci zvyklý. Svou verzi omáčky Sriracha už totiž představili i velcí výrobci pochutin jako Tabasco nebo Heinz.

Foto: Profimedia.cz

Omáčku s logem kohouta zná už téměř každý.

Dalšího hráče na trhu Tran dokonce vítá, protože touha Američanů po Srirache je prý neukojitelná. „Nebojím se toho, jestli budou prodávat víc, nebo míň, jsme příliš zaneprázdněni výrobou,“ uvedl Tran.

„Vím, že nedokážu udělat dostatek mého produktu, abych uspokojil poptávku, takže pojďme pracovat dohromady pro zákazníka,“ dodal.

Jeho firma mezitím chystá „protiúder“. Snaží se ovládnout jihoasijský trh, kde dosud dominuje právě Sriracha Panich. Jedno je jasné, z bitvy budou profitovat milovníci pálivých omáček, kteří budou mít rozhodování o tom, která omáčka pálí „nejlépe”, zase o něco těžší.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám