„Záleží, kam chcete letět a s jakým nákladem,“ odpovídá Pavlík na dotaz, jaké jsou u SpaceX současné ceny letenek. Nadsázka je to jen zčásti, už nyní firma dopravuje na oběžnou dráhu telekomunikační družice i zásoby pro Mezinárodní vesmírnou stanici. „Vynesli jsme třeba družice pro NASA, které sledují výšku oceánů a vliv oteplování,“ dává Pavlík konkrétní příklad.

Masová záležitost to zatím ještě není. „Za lehčí náklad zaplatíte 62 miliónů dolarů, za těžší 90,“ vrací nás český programátor doslova zpátky na zem. Vesmírné letenky by však měly postupně zlevňovat – podle zakladatele firmy Elona Muska natolik, aby člověk mohl osídlit Mars a další planety.

„Ve SpaceX už pracují přes čtyři tisíce zaměstnanců. Vedle Los Angeles máme ještě centra v Texasu a na Floridě. Čtyři hodiny jízdy od L. A. je základna, kde se odpalují rakety zase na jiný typ oběžné dráhy. Záleží, kam zrovna potřebujeme letět,“ potvrzuje Pavlík, že osidlování vesmíru berou ve SpaceX všichni zaměstnanci „na sebe“.

Otec a syn z továrny

Jaké zadání má v cestě na Mars zrovna český programátor? „Aby počítače automaticky prováděly činnosti, které by jinak musel dělat člověk, třeba když se připravují testy nebo zpracovávají výsledky,“ pokouší se vysvětlit i naprostému laikovi.

„Náš tým vlastně šetří lidský čas, ten je nejcennější,“ zkouší to znovu. Jedno je jisté: ať už David Pavlík dělá cokoli, dělá to dost dobře na to, aby zaujal ty nejbohatší a nejmocnější muže planety.

David Pavlík pracuje ve SpaceX už druhým rokem.

David Pavlík pracuje ve SpaceX už druhým rokem.

FOTO: archív Davida Pavlíka

Rodák z Veselé u Zlína už stihl pracovat hned pro několik z nich: Jeffa Bezose, zakladatele internetového obchodu Amazon; Reeda Hastingse, tvůrce služby Netflix, která nabízí filmy a seriály na internetu a víceméně tím pohřbila tradiční videopůjčovny; a Billa Gatese z Microsoftu, toho snad netřeba představovat.

„Až když jsem před dvěma lety nastoupil do SpaceX, mohl na mě být táta konečně pyšný,“ říká Pavlík v nadsázce. „Tehdy jsem totiž poprvé v životě nastoupil do nějaké továrny. Táta pracuje ve Slušovicích ve výrobně plastů, takže tím teď k sobě vlastně máme blízko,“ vysvětluje český programátor. „Předtím jsem vždy pracoval na programech, které si nemůžete osahat. Teď můžu vzít své dvě dcery do práce a ukazovat jim rakety,“ srovnává.

„Starší dcera už mi říkala, že chce kreslit motory. Určitě bych jí práci ve SpaceX přál, hodně lidí jde do firmy pracovat hned po škole. Já jsem tam ve svých 35 letech vlastně už děda,“ vypráví pobaveně. A že mu klidně šéfují i dvacetiletí kluci, mu prý nevadí ani v nejmenším.

Skluzavky nepotřebují

Pracoviště SpaceX je podle Pavlíka magické hlavně tím, co zde vzniká. „Jinak je to opravdu taková větší tovární hala, kde se snadno potkáte s každým, i s Elonem Muskem,“ popisuje. „Nic nám nechybí, ale žádné skluzavky, bazény nebo sauny tu nejsou. A ani je nepotřebujeme, pro motivaci je nejdůležitější skvělý projekt, a ten máme,“ vypráví programátor s nadšením.

Nelze se mu divit, jako jeden z mála Čechů může říct, že pracuje na osidlování Marsu, byť to ještě nějaký čas potrvá. „Přibližně jednou za dva roky se otevírá okno, kdy je Mars k Zemi nejblíže, to další bude v dubnu a květnu 2018, pak zase v roce 2020,“ konstatuje Pavlík a raději hned dodává, že tím rozhodně neříká nic konkrétního o plánech „své“ firmy.

David Pavlík s rodinou, starší dcera už se ve SpaceX stačila inspirovat - ráda by kreslila motory.

David Pavlík s rodinou, starší dcera už se ve SpaceX stačila inspirovat - ráda by kreslila motory.

FOTO: archív Davida Pavlíka

„O práci se můžu bavit jen obecně, i doma si na to dávám velký pozor. Je to hlídané nejen firmou, ale i americkými zákony o šíření zbraní,“ zdůrazňuje. Nemrzí ho, že se nemůže podělit o zážitky ze zaměstnání ani s nejbližší rodinou? „Ona je ta práce docela vidět, když vzlétá nebo přistává raketa,“ směje se absolvent brněnské Masarykovy univerzity.

I jeho práci sledoval v letošním dubnu doslova celý svět – raketa společnosti SpaceX nejdříve vynesla na oběžnou dráhu zásoby pro Mezinárodní vesmírnou stanici a následně se část rakety zase vrátila zpět na zem, když dosedla na plošinu v Atlantském oceánu.

„Bude to velká věc, až se nám podaří znovu vzletět s raketou, která se vrátila z vesmíru, a třeba s ní zase znovu přistát,“ popisuje Pavlík, jak bude ona cenovka 62 miliónů dolarů postupně klesat.

Sám zatím neodstartoval

Samotného Pavlíka překvapivě dovolená ve vesmíru neláká. Prý mu stačilo, když si krátce poseděl v prototypu kosmické lodi Dragon. „Já jsem s manželkou domluvený, že můžu pracovat ve SpaceX, jen když nikam nepoletím,“ odpovídá pobaveně.

Na jeden vesmírný start se však přece jen chystá, vlastně už od svých pěti let.

„Když jsem jel před dvěma lety z Kalifornie domů, přivezl jsem si model rakety s tím, že jej konečně úspěšně odpálím. Dorazil bratranec a další desítky příbuzných a přátel, ale ani se zkušenostmi ze SpaceX se mi odpal nepodařil,“ vzpomíná.

Letos tak chystá další pokus. „Tentokrát jsem si pro jistotu koupil hned čtyři modely a profesionální odpalovač raketových motorů k tomu,“ nevzdává se ani v nejmenším. Koneckonců, raketa SpaceX úspěšně dosedla na plošinu v oceánu také až na pátý pokus.