Na první pohled je koupě nového kola banální úkon. Jakmile se ale ponoříte do nepřeberné nabídky, která je dnes běžně k mání, znejistíte. Vypadnou na vás pojmy, které jste možná v životě neslyšeli, nebo jestli, tak v jiné souvislosti - jako třeba „hardtail“ nebo „celopéro“. Zjistíte, že není kotoučová brzda jako kotoučová brzda. Objevíte, že dámský rám už nespecifikuje jen absence horní rámové trubky. Začne vás trápit, jestli něco zmůže půldruhého palce rozdílu v průměru kol dvou nejrozšířenějších platforem kategorie MTB. Na co byste se ale měli opravdu zaměřit?

Mějte jasno o terénu

Před cestou do obchodu je potřeba si ujasnit, v jakém terénu se s kolem budete nejvíce pohybovat a podle toho zvolit typ. „Nejrozšířenější kategorií jsou horská kola, pro která není překážkou ani pohyb v nejobtížnějším terénu, např. lesních či horských stezkách. Kdo se pohybuje spíš po cyklostezkách, polních cestách a zabrousí i na silnici, pro toho je ideální kolo krosové či trekingové. A kdo neopustí asfalt, ten by se měl poohlédnout po kole silničním,“ přibližuje Karel Studnička ze Ski&Bike Centrum Radotín.

Vpředu: Krosové kolo Vzadu: Silniční kolo

Vpředu krosové kolo, vzadu silniční

FOTO: Pavel Novotný, Sport.cz

V kategorii horských bicyklů ještě donedávna soupeřily hned tři provedení lišící se v průměru kol - 26palcové, 27,5palcové a 29palcové. „Šestadvacítka je už ale v podstatě mrtvá a pozornost výrobců se soustředí hlavně na zbývající dvě platformy. Osobně doporučuji velikost 29 palců, protože umožňuje rychlejší jízdu a současná geometrie rámů už zcela eliminuje dřívější negativum v podobě horší ovladatelnosti v terénu. Velikost 27,5 palce je vhodnější spíš pro menší postavy, případně pro celoodpružené kolo s vysokým zdvihem do nejnáročnějšího terénu,“ vysvětluje Studnička.

Nepodceňujte velikost rámu

Rám je nejdůležitější součástí kola, proto věnujte skutečnou pozornost výběru jeho velikosti. Pokud vám nebude sedět, budete nedostatky v posedu horkotěžko dohánět a jízdu si neužijete tak, jak byste mohli.

„Je důležité poradit se s odborným personálem nad velikostí a neméně důležitá je geometrie rámu. Určitě je dobré se na kole krátce projet, abychom zjistili, že se nám na něm opravdu dobře sedí,“ upozorňuje Studnička.

U horských kol lze v dnešní době vybírat ze dvou typů rámů. Tzv. hardtail, který má odpruženou přední vidlici a pevnou zadní stavbu, a celoodpružené kolo, lidově zvané celopéro. „Rád bych upozornil, že celoodpružené kolo neznamená automaticky sjezdový speciál. Dnes máme celopéra rozdělená podle kategorií, můžeme si vybrat rám pro rekreační ježdění, i pro nejnáročnější podmínky,“ líčí expert z Radotína.

Kolo s odpružením vzadu

Kolo s odpružením vzadu

FOTO: Pavel Novotný, Sport.cz

A přestože se pohybujeme v rubrice Muži, ještě rámová douška výhradně pro slečny a paní. Výrobci v dnešní době nabízejí dámská provedení rámů, byť se na první pohled od těch pánských mnoho neliší. Respektive nemají klasicky sníženou horní rámovou trubku. „Dámský model má kratší horní rámovou trubku a vyšší hlavovou trubku, což umožňuje pohodlnější a vzpřímenější posed. Současně už nabízí speciálně dámské komponenty, jako jinak tvarované sedlo, dámské gripy na řídítkách, popřípadě měkčí nastavení vidlice,“ vypočítává Studnička.

Pokud kotoučové brzdy, pak hydraulické

Další důležitou roli v jízdních vlastnostech kola hrají brzdy. Dnes najdeme na kolech dva druhy - klasické ráfkové a účinnější kotoučové.

„U těch ale pozor. Levnější modely mohou mít mechanické kotoučové brzdy, jejichž účinnost se příliš neliší od ráfkových. Pokud tedy chcete mít na kole kotoučové brzdy, pak volte hydraulické, jsou uživatelsky příjemnější a patřičného brzdného efektu dosáhnete pomocí jednoho prstu. Navíc jsou dnes prakticky bezúdržbové,“ popisuje Studnička.

Vzduch, nebo pružina?

Pokud jste se rozhodli pro horské nebo krosové kolo, věnujte pozornost odpružené vidlici, kterou je bicykl osazen. Dražší modely budou mít vidlici na principu vzduch-olej (pružení/tlumení), u levnějších obstarává pružení mechanická pružina.

„Vzduchová vidlice nabízí ideální možnost přizpůsobení potřebám konkrétního jezdce. Pokud s cenou nechcete mířit příliš vysoko, zvolte pružinovou. I ta by ale měla mít olejový útlum,“ radí Studnička.

Cena? Slušné kolo i za deset tisíc

Určité vodítko při výběru nového kola může poskytnout i cena. Solidní model pro rekreační ježdění lze pořídit už od deseti tisíc korun, cyklističtí fanatici se dostanou na finanční mez, kde zbytek populace pořizuje automobily.

„Pokud ale jezdíte víc, řekněme 1500-2000 km ročně, pak bych přesunul pozornost k cenovce kolem 20 000 korun. A samozřejmě ten, kdo cyklistikou žije, jezdí závody a ročně natočí tisíce kilometrů, ten sáhne do kapsy hlouběji. Strop je prakticky neomezený, není problém pořídit kolo v ceně pěkného auta střední třídy, tedy kolem 300 tisíc,“ usmívá se Studnička.

Nechte si změřit pozadí

Měření pozadí kvůli správnému výběru sedla

Měření pozadí kvůli správnému výběru sedla

FOTO: Pavel Novotný, Sport.cz

A na závěr důležité, i když lehce intimní hledisko, které není od věci do výběru kola zahrnout. Neděste se, jde o sedlo.

Dámské sedlo

Dámské sedlo

FOTO: Pavel Novotný, Sport.cz

„Sedlo tvoří nejdůležitější styčnou plochu mezi kolem a jezdcem a jeho vliv na jízdní komfort je proto zásadní. Dnes není problém vybavit kolo sedlem podle přesně změřených parametrů. Tělo se za to odmění lepším průtokem krve do dolních končetin, což se pozitivně odrazí v pocitu z jízdy i při větším počtu najetých kilometrů,“ uzavírá Studnička.