Hlavní obsah

Málem už sekl s podnikáním, teď provozuje miliónovou značku

Novinky, jky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Osmatřicetiletý Američan Rádž Peter Bhakta se mermomocí snažil rozjet nějaké podnikání, ale příliš se mu nedařilo. V žádném odvětví. Vůbec. Nakonec se ale přece jen našel - začal produkovat režnou whiskey WhistlePig a plánuje se stát prvním americkým producentem tohoto nápoje od dob prohibice, který jej bude tvořit od zasetí žita až po lahvování kompletně na vlastní 1200akrové farmě. Jednou.

Foto: koláž Novinky.cz

Rádž Bhakta se konečně našel. Americká whiskey je tím, co mu má v budoucích letech vydělávat...

Článek

Samotná Bhaktova palírna je zatím ve výstavbě, a tak první várka nepochází přímo z tvorby farmy. Na ní se tedy zatím whiskey pouze staří, lahvuje a odesílá konzumentům. Přesto už lze nyní říci, že má značka velký úspěch. Založena byla v roce 2007 a podle marketingového ředitele jdou roční prodeje do miliónů dolarů. Podle Bhakty to je ale teprve začátek.

Bhakta chtěl jít po studiích původně k mariňákům, ale zranění ramene mu myšlenky na tuto kariéru uťalo. Nedalo se nic dělat a on se tak vrhl do sektoru investičního bankovnictví. Bez úspěchu.

V roce 2000 založil s kamarádem internetový projekt Automovia, který od nich o dva roky později koupil Chrysler. Ačkoliv investoři tohoto projektu dostali zaplaceno, Bhakta jej hodnotí jako neúspěch. Aplikace, kvůli jejíž tvorbě firmu zakládal, totiž nebyla nikdy vytvořena.

Zkusil i reality show 

Cílevědomý muž však neklesal na mysli, shromáždil investiční skupinu a vedl rekonstrukci hotelu v městečku Vail v americkém Coloradu. Na tomto projektu neprodělal, ale rozhodně také nijak zázračně nezbohatl. Jeho další krok tak směřoval do televizní reality show.

„Zavolal mi přítel a vyhecoval mě do toho, abych se přihlásil do druhé série show miliardáře Donalda Trumpa s názvem ‚The Apprentice‘ (Učedník). Přesvědčoval mě, jak je to skvělý nápad a jak odejdu ze soutěže jako vítěz. Můj otec Trumpa zbožňuje, a tak jsem nakonec do soutěže opravdu šel,“ uvedl Bhakta. Prohrál, ale aspoň si „propálil“ obličej v televizi.

Foto: Isifa

Rádž Bhakta v době účinkování v reality show Učedník.

S jistou slávou, kterou mu aspoň na krátko propůjčila televize, se stal Bhakta něčím jako politickým komentátorem. Mezi jeho nejznámější počiny patří jízda na slonovi v doprovodu mariachi kapely skrz Rio Grande do Mexika, přičemž tak upozorňoval na bezpečnostní stav hranice.

Zkusil i politiku 

V roce 2005 se rozhodl kandidovat ve 13. okresu státu Pensylvánie do Kongresu. Ač byste to jistě nečekali, tak neuspěl. A aby toho nebylo málo, tak se o rok později vydal hledat indickou obdobu lovce krokodýlů Steva Irwina, protože měl za to, že by z toho byla skvělá televizní show. No, nevyšlo to.

„Opravdu jsem se cítil jako nula. Říkal jsem si, že jsem nebyl schopný vyhrát v Učedníkovi, nezvládl jsem vyhrát volby do Kongresu a nedokázal jsem v Indii najít jediného chlapa, který by odpovídal předloze Steva Irwina. Začal jsem si už říkat, že mi možná celý ten plán, jak budu jednou úspěšný, prostě nevyjde,“ popsal Bhakta.

V roce 2007 Bhaktu přesvědčil tentýž kamarád, který jej navezl do televizní soutěže, aby koupil docela výhodně farmu ve Vermontu, aby se tam zotavil ze svých neúspěchů. A on ho poslechl. Znovu.

Bůh nepromluvil 

„Říkal jsem si, že budu jen tak sedět na farmě, sledovat, jak se mění roční období, a bůh ke mně promluví a poradí mi, do čeho se mám pustit příště. Nepromluvil ke mně,“ procedil skrz zuby neúnavný pokušitel štěstěny.

Pak udeřila finanční krize. Bhaktovi docházely peníze. Kombinace beznaděje a vášně zachránit nedobře vyhlížející životní situaci jej přivedla k podnikání v oblasti whiskey.

Foto: archiv WhistlePig Whiskey

Na farmě našel vyjma vnitřního klidu i velmi slušný způsob obživy.

Po dvou letech studia měl za to, že se nabyté znalosti úspěšně zkombinovaly s jeho degustačními zkušenostmi tohoto nápoje, které probíhaly průběžně od dovršení jeho plnoletosti. Rozhodl se, že zkusí vydělat peníze na něčem, do čeho už beztak sám investoval mnoho času a peněz.

Chce nejlepší whiskey na světě 

Od momentu, kdy se Bhakta rozhodl, že začne produkovat desetiletou whiskey, až do chvíle, kdy se první lahve pod jeho značkou dostaly na pulty, uplynulo pouze půl roku. Vše postupovalo tak rychle i z toho důvodu, že Bhakta se vrhl do oboru v době ekonomické krize, a tak byly ceny v této oblasti nižší a méně konkurence se ucházelo o zásoby, které v té době byly po USA k dispozici. Bhakta tak pro začátek odkoupil zásoby desetileté whiskey od místních producentů a začal ji prodávat pod svou značkou.

„Neexistuje žádný důvod, proč by USA nemohly produkovat nejlepší režnou whiskey na světě vůbec. A stejně tak není žádný důvod, proč by nemohla vznikat přímo na této farmě,“ uvedl sebevědomě. Těžko říci, jak hlasitě by se mu smáli producenti whisky ze skotské oblasti Highlands, ale on si tím byl ve chvíli, kdy to vyslovil, doopravdy jistý.

Divný zážitek dal jméno značce 

To nejlehčí bylo značku pojmenovat. Před lety se totiž procházel po odlehlé části státu Colorado, když se před ním zčistajasna doslova zjevil drobný muž s chomáčkem bílých vlasů, podíval se na něj a přistoupil k němu. „Může to být WhistlePig?“ zeptal se se slabým francouzským přízvukem.

Bhakta nevěděl, co má dělat. Muž dal prsty na jeho obličej, znovu řekl slůvko „WhistlePig“, zvedl své ruce směrem k nebi a bez dalšího slova odešel. Zmatený Bhakta měl za to, že muselo jít o znamení, a toto jméno si tedy uložil do hlavy pro pozdější použití. K tomu nakonec také došlo.

Foto: archiv WhistlePig Whiskey

Američan ušel dlouhý kus cesty než zakotvil na venkově.

„Když jsem koupil farmu, dostala název WhistlePig. A když jsem byl v začátcích rozjímání nad celým whiskey podnikáním, nebylo nad čím přemýšlet – bylo hned jasné, že značka ponese název WhistlePig.

Maskoti poutají pozornost 

Maskoty této americké whiskey se stala dvě domácí prasátka druhu Kunekune Mauve a Mortimer, která si přivezl do USA z Nového Zélandu. Na procházky je bere všude, i v samotném centru New Yorku. Podle Bhakty skvěle znázorňují jeho značku. A nepopírá, že navíc značně příjemně přitahují pozornost. Přece jen, lidé procházející se kolem obchodů na páté Avenue nejsou na něco takového zvyklí.

A tím Bhakta nekončí. Značka už nyní slaví ve Státech velký úspěch a podnikatel jí předpovídá ještě daleko větší úspěchy. Konečně totiž jednou má za to, že dělá správnou věc, ve správnou chvíli a na správném místě...

Mohlo by se Vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám