Protože stroj pro přepravu malého počtu cestujících, označovaný jako Aerion AS2, bude využívat techniku laminárního křídla, vyvine rychlost 1960 kilometrů za hodinu. Menší odbočka do historie – legendární concord létal rychlostí 2124 km/h. Aerion si svůj název zvolil podle bájného koně vystupujícího v řecké mytologii.

Zmiňovaná technologie, kterou si firma nechala patentovat, umožňuje, aby vzduch obtékal křídlo těsněji než u běžných dopravních letadel. Laminární křídla omezí celkový aerodynamický odpor o pětinu. Výrazné snížení spotřeby leteckého paliva dovolí stroji o délce 41 metrů a s rozpětím křídel 21 metrů dolet na větší vzdálenosti. A malé plus navíc – cestující v letadle s laminárními křídly také méně sužují nepříjemné turbulence.

Zálohy se už platily

Obě firmy už oznámily, že budou spolupracovat ve vývoji, výrobě a testování letadla. Technici z oddělení Airbusu pro obranu a vesmír budou pracovat přímo ve středisku Aerionu v Renu v americké Nevadě. Předpokládá se, že zájemci o nové nadzvukové letadlo, vyrobené hlavně z uhlíkového vlákna a využívající tři motory, si budou muset pořádně sáhnout do kapsy: vyjde přinejmenším na 60 miliónů liber (2,1 miliardy Kč).

Představitelé Aerionu doufají, že zkušební lety technické novinky začnou do roku 2019 a že společný výrobek jejich firmy a Airbusu si pořídí v příštích dvou desetiletích na 600 zájemců. Dosud vyjádřilo zájem o koupi civilního supersoniku písemně na 50 zájemců a každý z nich složil zálohu 250 tisíc dolarů (5,2 miliónu Kč).

Aerion AS2

Aerion AS2

FOTO: Profimedia.cz

Téměř deset metrů dlouhá luxusní kabina nabízí pohodlí plně srovnatelné s první třídou běžných dopravních letadel a pojme osm až dvanáct cestujících.

Sny jsou drahé

„Dohoda o spolupráci představuje významný krok ve vývoji Aerionu tak, aby první nadzvukový letoun pro malou skupinu lidí mohl začít létat v roce 2022. Při tom se bez zkušeného výrobce letadel neobejdeme. Nejde nám ale o firmu, která letadla jen montuje, ale sama původní části nevyrábí. Z tohoto pohledu nás velkorysá nabídka Airbusu skutečně potěšila,“ řekl Robert Bass, předseda správní rady Aerionu pro CNN.

Miliardář Bass na vývoji dopravního nadzvukového tryskáče pracuje již od roku 2002 a do svého snu od té doby investoval přinejmenším sto miliónů dolarů (2,08 miliardy Kč). Zatím však nepostavil žádný funkční prototyp.

„Finanční podrobnosti projektu nebudeme zveřejňovat,“ oznámil tiskový mluvčí Aerionu. Nicméně střízlivé odhady hovoří o tom, že celkové náklady na vývoj AS2 by měly dosáhnout asi tří miliard dolarů (62,4 miliardy Kč). Pro srovnání: vývoj concordu trval plných patnáct let a celkem se vyrobilo šestnáct do provozu zařazených strojů.

Poletí nad Amerikou jen podzvukově?

V říjnu 2003 po 27 letech skončil provoz concordu, dopravního letadla pohybujícího se dvakrát rychleji než zvuk. Od té doby na dopravních linkách nadzvukový letoun chybí. Moderní dopravní trysková letadla obvykle létají rychlostí 775–900 km/hod.

Není žádným tajemstvím, že Airbus jako nástupce jedné ze společností, které concord vyvinuly, se nikdy nevzdal myšlenky vyrábět jeho důstojného nástupce. V roce 2010 představil veřejnosti studii dopravního letadla, které by bylo schopné vyvinout rychlost čtyřikrát vyšší než zvuk a současně by bylo podle současných nároků mimořádně šetrné k životnímu prostředí.

Přelet nadzvukových civilních letadel nad územím Spojených států tamější úřady zakázaly z důvodů aerodynamického třesku a nadměrné hlučnosti. Proto AS2 nad USA poletí podzvukovou rychlostí a rychleji než zvuk se začne pohybovat, teprve když se v Atlantském či Tichém oceánu dostane nad mezinárodní vody. Nad Evropou může letět nadzvukovou rychlostí bez omezení.