Tak přesně na tuto studii muži na celém světě čekali. Britský chirurg John Phillips se odhodlal učinit menší experiment, který dokázal, že muži skutečně často vnímají jen určitá slova. Nazývejte to třeba rádoby odborně selektivní sluch – vaše partnerka vám to stejně neuvěří.

„Není pochyb o tom, že mužský a ženský mozek jsou organizovány odlišně. Ženy jsou vůbec schopny svoji pozornost věnovat více podnětům najednou. Muži jsou v tomto směru více specializovaní a rozdělit pozornost se jim nedaří tak snadno. Fyziologickým podkladem toho rozdílu je existence většího počtu mozkových drah, které spojují obě hemisféry, u žen ve srovnání s muži. Rozdíl v pozornosti pro specifická témata je pak opravdu spíše v zájmech. Muži více myslí na sex, sport, jídlo a hry. Ženy jsou empatičtější,“ řekl Novinkám sexuolog Jaroslav Zvěřina.

Pivo pro muže, čokoláda pro ženy

Experiment, který John Phillips uskutečnil ve spolupráci s dalšími vědci a univerzitními nemocnicemi z Norfolku a Norwiche, by měl dokazovat, že některá slova vnímají více muži a jiná zase ženy. Samozřejmě však existují výjimky.

Seznam tak zkrášlovala slova jako „fotbal“ či „pivo“, která měla zaujmout především muže, a dále byla v seznamu také slova jako „nakupování“ a „čokoláda“, která měly slyšet zase naopak spíš ženy. Tento seznam byl posléze přečten 40 mužům a stejnému počtu zástupkyň ženského pohlaví.

Selektivní sluch platí i pro ženy

A na co tedy Phillips se svým týmem přišel? Zřejmě to nebude pro nikoho žádným velkým překvapením, ale muži si lépe vybavovali „mužská“ slova a ženy si lépe vzpomínaly na čokolády, šminky a plenění obchodů.

„Dlouhou dobu mi mé pacientky říkaly o tom, že mají jejich partneři selektivní sluch, takže pro mě byla docela zábava zjišťovat, zda se v tom, co říkají, ukrývá také trocha pravdy,“ dodal autor studie.

Jak to funguje?

Představte si, že sedíte na gauči, jednou rukou hladíte psa ležícího vedle vás, druhou rukou nabíráte polévku do úst a k tomu sledujete v televizi přehled sportovních výsledků. Jako by už tohle nebyl na muže sám o sobě obdivuhodný multitasking, do toho na vás mluví vaše partnerka a stěžuje si na to, že jim v kanceláři došel barevný toner v tiskárně a že musí čekat do zítřka na výměnu…

Zkušeně přitakáváte, aniž byste u toho vylili polévku, a jednou za čtvrt minuty uznale silněji pokývnete hlavou, aby viděla nějaký zájem, ať už to znamená cokoliv. Po jedné minutě a jejím odchodu z místnosti pravděpodobně budete vědět, že Slavia prohrála sedmý zápas v řadě, ale jen těžko si vybavíte, zda vašemu protějšku v práci došly svorky či toner v tiskárně.

Co by tedy měla mazaná žena udělat? Upoutat mužovu pozornost. A stačilo přitom tak málo: „Miláčku, díváš se na fotbal? Ta Slavia zase prohrála, viď? Asi jim zvlhl nebo úplně došel střelný prach. Jé, když jsme u toho, co došlo – v práci nám došel barevný toner, teď by sis u nás další červenobílé nálepky nevytiskl.“ A neříkejte nám, že by si takto vaši pozornost nezískala. Aspoň na pár vteřin…