Hlavní obsah

Bulharsko ve Varech zastoupí tragikomedie o rodičích a dětech

Právo, Zbyněk Vlasák

Rumunsko je ráj, Polsko sázka na jistotu, hodně se mluví o Maďarsku. Naproti tomu Bulharsko nepatří na mapě východoevropských kinematografií zrovna k vyhledávaným místům. Až v poslední době to mění režisérská dvojice Kristina Grozeva a Petar Valčanov. Jejich novinka Otec bude soutěžit o Křišťálový glóbus na letošním karlovarském festivalu.

Foto: KVIFF

Z bulharského filmu Otec

Článek

Vasil je už starší muž, výtvarník, jenž se snaží vzpamatovat ze ztráty své ženy Ivanky. Na pohřeb přijíždí i jeho syn Pavel, který má doma těhotnou manželku. A nejenže Pavel neřekl o smrti matky své ženě, aby ji v jejím požehnaném stavu nerozrušil – tvrdí jí, že natáčí v jednom vzdáleném městě reklamu. Ale ani Vasilovi ještě nestihl oznámit, že se má připravit na roli dědečka. Na jeden film se to zdá dost komunikačních lapsů, ale ono jich v průběhu stopáže ještě pár přibude.

„Film Otec je pro mě postkomunistická tragikomedie právě o nedostatečné komunikaci,“ říká Petar Valčanov, mužská polovina bulharského režisérského dua. „To téma jsme se snažili prozkoumat hned na několika rovinách: mezigenerační, genderové. Komunikace tu nefunguje mezi rodiči a dětmi – ani v rodině jako celku. Nepomáhají nové technologie, selhává komunikace v zaměstnání, komunikace s minulostí, přítomností i budoucností. Dokonce také ta, kterou vedeme sami se sebou a s našimi vlastními pocity.“

Foto: KVIFF

Bulharští tvůrci Petar Valčanov a Kristina Grozeva

Vše se zhorší v okamžiku, kdy se Vasil od sousedky dozví, že se mu Ivanka snažila těsně před smrtí dovolat z nemocnice, že mu ještě chtěla něco důležitého sdělit. Přes naléhání svého racionálního syna se Vasil nenechá odbýt a vyrazí za místním senzibilem, aby se dozvěděl, co to bylo za vzkaz. Uvěřitelně a nenásilně se tak před publikem rodí další a další tragikomické situace.

„Neschopnost efektivně komunikovat v nás probouzí akorát pocity viny a frustraci, což tomu všemu zrovna nepomáhá. Je to začarovaný kruh, který jsme se ale na konci našeho filmu pokusili prolomit,“ dodává Valčanov.

Dvojice už za sebou má úspěchy

Valčanov tvoří režisérskou dvojici s Kristinou Grozevou dlouhodobě. Na festivalech uspěla už jejich Lekce. Kultovním se ale stal až snímek Sláva o prostém železničním dělníkovi, který nalezne v kolejišti obrovské množství peněz a rozhodne se je poctivě vrátit. To mu ovšem způsobí nekonečné množství trablů, ztrátu vlastní důstojnosti a celé to má nakonec dost tragické vyústění. Myslím, že kdo Slávu zhlédl, nebude už se na kladiva nikdy dívat stejně.

Film Otec až na takovou dřeň nejde, ale řada absurdních situací a postupně se utahující smyčka nedorozumění kolem hlavních hrdinů, která si říká o závěrečnou katarzi, to oba filmy spojuje.

Otec bude mít na MFF Karlovy Vary světovou premiéru.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám