Film Ptáče se odehrává na americkém maloměstě na severu státu Maine, který dříve vzkvétal díky těžbě dřeva a na to navazujícímu průmyslu. „Ale dnes, ironií osudu, je to depresivní oblast, vše se tu otočilo naruby. Spousta továren byla zavřena, a co bývala prosperující města, je teď rozpadající se venkov,“ říká režisér Ptáčete Lance Edmands.

Když se s takovým místem autorským záměrem pevně sváže zimní krajina i počasí, je na pochmurnou atmosféru zaděláno. A právě od ní začal Edmands svůj film psát, a postupoval tak opačně, než bývá normálně zvykem. Jeho příběh se vylíhl až z prostředí, o němž chtěl režisér primárně točit.

Sešlosti maloměsta v Ptáčeti odpovídají i civilní projevy herců, kteří se tu proměnili v jeho obyčejné obyvatele a vzhledově ani charakterově nijak bláznivě nevynikají. Platí to o Amy Mortonové v roli Lesley i o Johnu Slatterym, jenž si zahrál jejího filmového manžela a jehož můžete znát jako naopak výrazného spolumajitele reklamní agentury ve slavném seriálu Mad Men.

Inspirací byla dětská básnička

Inspirací pro zápletku byla Edmandsovi báseň od Roberta Frosta, která patří do povinné četby na amerických základních školách. Vypráví o holčičce, co najde malé ptáče. Stanou se z nich nejlepší přátelé, ale pak přijde okamžik, kdy ptáče musí odletět na jih. Jednoduchá básnička má školáky naučit, jak se vyrovnat se ztrátou někoho blízkého.

Podobné ptáče zasáhne i do Edmandsova filmu. Lesley pracuje jako řidička školního autobusu. Jednou v třeskuté zimě ji při kontrole po jízdě vyruší právě takové malé ptáče.

„Neodletělo na jih, ukrylo se na místě, kde by být nemělo. A tahle malá chyba přírody má nesmírné následky,“ říká Edmands. Lesley totiž díky ptáčeti přehlídne, že na jedné ze sedaček zůstal malý Owen. Když jde ráno autobus zase odemknout, najde ho promrzlého a na pokraji smrti. Její jasná chyba, zdá se. Jenže proč chlapce nikdo nepostrádal?

Režisér Ptáčete Lance Edmands

Režisér Ptáčete Lance Edmands

FOTO: KVIFF

Lesleyina rodina najednou musí čelit policejnímu vyšetřování, které dostane nové obrátky, když si Owenova matka najme právníka. Leslyin tichý, ale rázný manžel, který si dříve sem tam odskočil k milence, se za ni musí postavit, ale především sám uvěřit, že za tragédii jeho žena nemůže. Jejich dospívající dcera, která se zrovna zamilovává do spolužáka, čelí tlaku navenek statečně, ale rovněž v ní se jakési psychologické tektonické desky nebezpečně hýbou.

A časem i divákovi dochází Edmandsův záměr netočit film primárně kolem vyšetřování Leslyina pochybení, ale prozkoumat, zda taková tragédie a z ní vyplývající vina může její rodinu, která se stejně jako svět okolo rozpadá, paradoxně znovu stmelit.