V září uplyne sto let od narození Michelangela Antonioniho (1912 – 2007) a 47. MFF KV připomene tvorbu italského mistra kompletní retrospektivou šestnácti dokumentárních filmů, které lemují jeho tvorbu od počátku až ke sklonku kariéry. Diváci tak budou mít jedinečnou příležitost spatřit slavné dokumenty Lidé na Pádu (Gente del Po, 1943/47) či N.U. (Nettezza urbana, 1948), ale i další ukázky autorovy krátkometrážní tvorby včetně inscenovaného dokumentu Milostná lež (L´amorosa menzogna, 1949).

Kromě desítky dalších krátkých filmů promítne festival i celovečerní dvoudílný, u nás dosud neuvedený, film Chung Kuo Cina, natáčený v Číně roku 1972 se svolením komunistických úřadů. Přehlídku autorovy dokumentární tvorby uzavře film Michelangelův pohled (Lo sguardo di Michelangelo) z roku 2004.

Po loňské úspěšné retrospektivě kanadského režiséra Denise Villeneuvea představí MFF KV dalšího filmaře, jehož význam dávno přesáhl hranice rodné země. Reha Erdem (1960), který v Karlových Varech osobně uvede všech šest svých dosud dokončených snímků, patří spolu s generačními souputníky Nurim Bilge Ceylanem, Zekim Demirkubuzem a Semihem Kaplanogluem k nejuznávanějším současným tureckým tvůrcům.

Ač se sám tomuto označení vehementně bránil, bývá Jean-Pierre Melville (vlastním jménem J.-P. Grumbach, 1917 – 1973) mnohými považován za „otce francouzské nové vlny“, především díky dnes již kultovnímu příběhu stárnoucího gamblera z Montmartru Bob hazardér. První a dodnes největší z cinefilů mezi filmovými režiséry se však vždy vědomě držel stranou hlavních proudů francouzského poválečného filmu.