Hlavní obsah

Marek Toman: Jak se hraje dovnitř

Právo, Marek Toman, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Román Markéty Pilátové Tsunami blues (Torst 2014) má kromě promyšleně vystavěného příběhu v exotických kulisách i určité překvapivé, na první pohled skryté rysy. Spisovatelka například obohatila galerii symbolických literárních figur o netuctový obraz smrti.

Foto: Veronika Holcová

Jedna z ilustrací Veroniky Holcové ke knize Markéty Pilátové Tsunami blues

Článek

Smrt spojená s tsunami je něco velice reálného a zároveň jaksi nepřítomného. V románu s ní ale hlavní hrdinka, trumpetistka Karla, komunikuje. Smrt má pro ni určité poselství. A zhmotňuje se v podobě, která jako by navazovala na erbenovskou Polednici, ovšem ve zcela moderní formě – totiž na surfařském prkně.

Druhou neotřelou postavou v ženském rodě je sama Karla. Už to, že je trumpetistka! Na první pohled se to může jevit jako ošidný záměr, hudebnice hrající blues určitě nevyvolá takovou smršť povědomých obrazů a odkazů jako bluesmani-muži. Jedná se přece o nástroj a o hudební zaměření pro ženu z podstaty netypické. Ani jazyková korektnost doposud žádnou blueswoman nepřinesla.

Po pravdě řečeno jsem se zájmem sledoval, jak se Markétě Pilátové podaří navázat na velké literární předobrazy v českém kontextu, mezi nimiž bezpochyby vyniká jistý Danny Smiřický, saxofonista. Autorka tady opět nalezla svébytný přístup – její Karla nijak zvlášť neprožívá hudebnickou rutinu, nešíří kolem sebe slangové výrazy a vlastně nemá spoluhráče. Na rozdíl od Dannyho, který jako muzikant funguje jedině v kapele, hraje sama za sebe. Hra pro ni znamená komunikaci – s okolím, ale především s ní samou. Oproti Dannymu hraje jaksi dovnitř. Její svět asi nemůže být od světa Smiřického odlišnější, přes to je srozumitelný a přesvědčivý.

Foto: archív, Právo

Marek Toman

Zastřeným, o to žhavějším tématem Tsunami blues je právě snaha domluvit se. Hudba je tu vlastně cestou, po které člověk putuje, aby se dokázal dorozumět – i se smrtí. Je otázka, jestli lze ženské postavy a priori spojovat s větší komunikativností, v Tsunami blues to ale tak funguje.

Reklama

Související témata:

Související články

Marek Toman: Golem na štvanici

O vile č. p. 858 většina Pražanů neví, i když kolem ní možná občas projíždí po Hlávkově mostě přes ostrov Štvanice. Stojí tam, tak trochu ukrytá vedle torza...

Marek Toman: Rozpaky nad Travenem

Na knihy Bruna Travena jsem narazil kdysi jako kluk a sáhl jsem po nich jako po dobrodružné literatuře. Co jiného mohly naznačovat nápisy na hřbetech: Vzpoura...

Marek Toman: Kapitánská dcerka

Myslíte si, že je Kapitánská dcerka v povinné četbě? Ano, je tam. Je tam pořád. Přečetl jsem si ji, abych mohl se synem probrat proč. Puškinův romantický...

Výběr článků

Načítám