Monika Elšíková (ed.)
Aby radost nezmizela
Pocta Magorovi
(Monika Vadasová-Elšíková)

obálka Monika Elšíková (ed.): Aby radost nezmizela

FOTO: Archív Monika Vadasová-Elšíková

Reagovat na něčí smrt vydáním sborníku v rekordním čase může skončit trapně, když se však taková věc podaří, je výsledek obdařen tím, co pozdější knihy nemohou obsahovat: okamžitými, rozumem nekorigovanými emocemi, slovy v syrové, autentické podobě. Monice Elšíkové se to podařilo. Kniha vzpomínek, fotografií, básniček, rukopisů. Od dcer Marty a Františky až po herce Oldřicha Navrátila. Od kněze Ladislava Heryána až po výtvarníka Jana Steklíka. Jedinou výjimku tvoří klasický polemický text Vladimíra Merty Čtvrté hudební obrození, který se však v tomto kontextu proměňuje ve spíše obecnější úvahu o tvorbě a umělecké (ne)svobodě.

David Owen
Nemocní u moci
Paseka
Přeložil Jan Kalandra.

obálka David Owen: Nemocní u moci

FOTO: Archív nakladatelství Paseka

Neurolog a někdejší britský politik shledává nejzávažnější nemocí politiků syndrom hybris. Projevuje se vírou ve vlastní výjimečnost, nenahraditelnost, zpupností, ztrátou soudnosti, slepotou lidskou i politickou. Finanční bublina, jejíž prasknutí nás teď všechny ohrožuje, je jasným příkladem kolektivní hybris. Owen neteoretizuje, ale rozebírá zejména svého někdejšího stranického šéfa Blaira a Bushe ml. jako osobnosti, které podlehly víře ve vlastní vyvolení a jejichž selhání ovlivnilo svět v mnoha směrech jeho vývoje. Owen nezapomíná ani na dobrý příklad: kanadští političtí vůdci zachovali staré zákonné úpravy bankovnictví, a hybris domácího bankovního sektoru tak kanadskou ekonomiku v roce 2008 nepostihla.

Čeněk Zíbrt
Staročeské umění kuchařské

Dauphin

obálka Čeněk Zíbrt: Staročeské umění kuchařské

FOTO: Archív nakladatelství Dauphin

Teprve potřetí vychází kniha starých českých receptur, kterou zpracoval Čeněk Zíbrt podle různého archivního materiálu, odborných monografií či prvních česky psaných kuchařek – od nejstarší kuchyně slovanské (podle profesora Niederleho) až po „kuchařské vědomosti Petra Svěceného, knížecího archiváře v Třeboni, v polovici 18. století“. Editoři se snažili, aby výsledkem byla především kuchařka, která se i dnes dá používat, vypustili tedy pasáže v latině či němčině a odkazy na prameny. Nicméně i přes uživatelskou podobu má Zíbrtova práce stále rozměr kulturněhistorický, je zachycením původního kulinářství před masivním nástupem konzumace brambor, používáním trub a sporáků místo otevřeného ohně a změnou technologií a sortimentu.

D. Bordwell, K. Thompsonová
Umění filmu
Přeložili Jan Hanzlík, Petra Dominková, Václav Kofroň. (AMU)

obálka D. Bordwell, K. Thompsonová: Umění filmu

FOTO: Archív nakladatelství AMU

Člověka, který se aktivně zajímá o film, neminou dozajista knihy jako Rozhovory Hitchcock–Truffaut, kde se dozví, že filmová režie není zas taková sranda, možná narazí i na Hovory o filmu, kde ho zas Woody Allen skoro přesvědčí, že režisérská sesle je přece jenom pořád o trochu lepší než ranní hrst antidepresiv.
Náš nadšenec ale nakonec beztak musí zakotvit u autorského teoretického dua Bordwell–Thompsonová, jejichž publikace patří mezi základní povinnou literaturu mnoha filmových vysokých škol.

Bohdan Mikolášek
Úklid v suterénu
(Galén)

obálka Bohdan Mikolášek: Úklid v suterénu

FOTO: Archív nakladatelství Galén

V obvyklém pečlivém editorském uspořádání Jana Šulce je shrnuta tvorba jednoho z nejosobitějších písničkářů z první vlny šedesátých let. Mikolášek vyzrál jako nezaměnitelný, duchovně založený lyrik, ale zároveň patřil k průkopníkům nových technologií, zkušenosti sbíral například i jako zvukař proslulého jazzrockového soboru Jazz Q Martina Kratochvíla. Vroce 1982 odešel do Švýcarska a do převratu v roce 1989 se za ním téměř neprodyšně zavřely dveře. Posledních dvacet let se do Česka vrací, ale na výsluní zájmu už se bohužel nevrátil. Název knihy kopíruje Mikoláškův poslední koncertní program, než odešel do exilu. Součástí knihy je také CD verze Mikoláškova alba Znovu s jeho nejznámější písničkou Dům, kde bydlí láska.