Vzdor i soucit Věry Chytilové
Dominik Centrum

Obálka Vzdor i soucit Věry Chytilové

FOTO: Archív Dominik Centrum

Editoři Ivana a Jan Lukešovi připravili k letošnímu plzeňskému Festivalu českých filmů Finále poctu režisérce – její vzpomínky střídané s pohledy přátel (mj. Polívka, Schmid) a dětí Terezy a Štěpána. V podstatném ji vystihuje Kateřina Irmanovová: Vždycky chce vědět, co člověka vede k rozhodnutí… Vždy uvede do rozpaků toho, kdo přejal nějakou myšlenku, podvolil se konvenci, udělal něco jen na oko nebo z lenosti. Na přiloženém DVD je režisérčin dokument Vzlety a pády o fotografech Zdeňku Tmejovi, Václavu Chocholovi a Karlu Ludwigovi.

Trevanian
Incident v Twenty-Mile

Přeložil David Petrů.
Argo

Obálka Trevanian: Incident v Twenty-Mile

FOTO: Archív nakladatelství Argo

Tihleti Američani! V malém městečku, které ožívá jen jednou týdně, když sem přijedou horníci z nedalekého dolu na stříbro utratit peníze, a v němž by každý z těch několika obyvatel sám o sobě mohl být hrdinou bizarního příběhu, se objeví chlapec Matthew, jenž si říká Ringo Kid. Chce se zde nějak uplatnit, najít si místo v té podivuhodné komunitě. Po čase do Twenty-Mile přijedou tři uprchlí trestanci, v čele se znalcem bible Liederem (patrný literární klon Melvillova kapitána Achaba), a začnou městečko terorizovat. Háček je v tom, že Matthew se ubytoval v domě, kde žil kdysi šerif. Dál už to znáte třeba ze Sedmi statečných. Bohužel se nedozvíme, kde Trevanian (čili Rod William Whitaker), autor mnoha bestsellerů, přišel k Matthewovu příjmení Dubchek (čti Dubček).

Donatien Alphonse François de Sade
120 dnů Sodomy
Přeložil Jiří Žák.
XYZ

Obálka Donatien Alphonse François de Sade: 120 dnů Sodomy

FOTO: Archív XYZ

Pro znalce žádná novinka, ale pro širší českou veřejnost první velká a seriózní příležitost k seznámení s jedním z nejproblematičtějších literárních odkazů francouzského osvícenství. Jestliže předmluva Radima Uzla trochu zužuje pohled na ďábelského markýze otázkami z oboru sexuální patologie, doslov překladatele naopak otevírá prostor pro osobní reflexi a promýšlení, co vlastně měl de Sade na mysli nejvíc. Co když mu šlo třeba, kromě jiného, o co nejhnusnější karikatury lidí, kteří získali velmi obskurním způsobem velký majetek, jak je označuje v úvodu.