Hned v úvodu Bauer s politováním konstatoval, že úroveň hudby v současných českých snímcích je tristní. „Nevím, proč tuhle práci nesvěří opravdovým skladatelům? Proč nehledají na HAMU nebo na konzervatoři? Místo nich ji dostane někdo, kdo umí akorát své tři akordy na kytaru, stahuje všechno z internetu a jeho vlastní podíl je takřka nulový,“ řekl.

Upozornil na to, že skladatel má na svou práci často třeba jen týden a už vůbec u nás neexistuje, že by se hudba skládala ještě před samotným natáčením, jak tomu bylo třeba u filmu Tenkrát na Západě, který učinilo dílo Ennia Morriconeho nesmrtelným.

Systém "mrtvej brouk"

„Vládne tu rovněž systém ‘mrtvej brouk‘. Jste s někým domluveni, ale najednou vám všichni přestanou zvedat telefony, natož aby se sami ozvali. A posléze potkáte v hospodě kamaráda, který vám zvesela vykládá, že dostal vaši práci,“ sděloval převážně studentům z píseckých filmových škol Bauer.

„Často jste nuceni dělat práci pod svou úroveň. Vy agentuře při natáčení reklamy třeba řeknete, že je plac špatně nasvícený, že by se to takhle dělat nemělo. Ale přijde producent, poplácá vás po ramenou a prohodí: buď rád, že máš dobrý prachy a nedělej umění. Tomuhle se my, lidi kolem filmu, musíme vzepřít! Nebojte se odmítat práci, která jde proti vašemu svědomí – i kdybyste neměli na chleba. Stůjte si za svým, pak teprve budeme mít šanci porazit celý ten systém Knížáků a podobných lidí.“

Když měl jmenovat své hudebně-filmové favority, neopomněl Bernarda Hermanna (Psycho nebo Vertigo) či na něj navazujícího Johna Williamse (vše od hvězdných válek až po E. T. – Mimozemšťan). „Je to perfektně zvládnuté řemeslo a když si tu hudbu pustíte bez obrazu, dokáže žít svým vlastním životem,“ dodal s respektem Bauer.

Hymna s odkazy na Libuši či Novosvětskou

Na závěr workshopu vzpomenul, že to byl na začátku roku on, kdo přišel s nápadem na novou verzi státní hymny. „Nepovedlo se mi sehnat peníze, takže jsme to platili s pár kamarády a na výročí 21. srpna ji na koncertě Hudbou proti okupaci a totalitě nahráli. No a měsíc na to přišel Topolánek s úplně stejným nápadem jen proto, aby udělal obrovský večírek pro diplomaty a televizi a aby mohl říct projev, který se mimochodem hudby vůbec netýkal. Šlo mu jen o upevnění moci,“ opřel se do premiéra Bauer.

„Je to celé dost zvláštní. Proč neudělali výběrové řízení? Proč se vlastně v hymně kašle? Proč má premiér důvod brát mi můj nápad? Myslím si, že s hymnou by se nemělo zacházet z titulu politické moci.“

A jak vypadá Bauerova verze hymny, která je ke slyšení i na Youtube? „Nepatrně jsem změnil harmonii a přidal protihlasy – motivy z děl slavných českých skladatelů.“ Svoji verzi posluchačům pustil. A v jejím průběhu upozorňoval na odkazy na Novosvětskou, Vltavu, fanfáry z Libuše nebo Symfoniettu…

Celý workshop i jednotlivé ukázky Bauerových prací byly odměněny potleskem. Kontroverzní skladatel v Písku plní kromě přednáškové také porotcovskou roli. Spolu se čtyřmi kolegy bude vybírat vítězný film celé přehlídky.