Hlavní obsah

Před třemi lety vzbudil pozornost svým kriminálním seriálem Pustina, teď však režisér Ivan Zachariáš přinesl mnohem víc než pozoruhodné pojetí žánru. Jeho druhý projekt natočený pro HBO Europe, špionážní drama Bez vědomí podle scénáře debutujícího Ondřeje Gabriela, líčí události z podzimu roku 1989, kdy se v Praze hroutil komunistický režim.

Seriál Bez vědomí je působivé drama i brilantní analýza

Šestidílná minisérie Bez vědomí, která měla premiéru včera (a ve videotéce HBO Go je nyní k dispozici už celá), se přidává k několika málo dosavadním filmovým a televizním projektům vracejícím se ke třicet let starým událostem. Řadí se přitom k nejzajímavějším a nejkomplexnějším, neboť úspěšně proměňuje špionážní drama v barvitou a zároveň mrazivou nadčasovou analýzu, která má co říct i k dnešku.

A také nejpůsobivějším. Bez okolků a ozdob v ní Zachariáš rychle míří k jádru věci a z komplikované skládanky špionážních her, jejichž nitky vedou do Moskvy i Londýna, zručně buduje působivý obraz světa mocenských válek, který člověka staví do krajních situací a nutí ho pouze přežívat.

Fiktivní příběh dvou emigrantů, mladé houslistky Marie (Táňa Pauhofová) a jejího manžela Viktora (Martin Myšička), slavného disidenta, nabere obrátky v říjnu roku 1989. To je všeobecné očekávání blížících se historických změn přivede z Londýna zpátky domů, do Československa. Alespoň tak vnímá situaci Marie, která po dvanácti letech touží znovu spatřit sestru a její rodinu, a spolu s ní i divák.

Po autonehodě se však mladá žena ocitne v nemocnici a její manžel beze stopy zmizí. Vzápětí je konfrontována s poznáním, že komunistický režim v jejich vlasti drží moc stále pevně v rukách. Zmizení slavného disidenta a emigranta nikoho nezajímá. Ve snaze svého muže najít naráží na neochotu na všech stranách včetně britské ambasády.

Rozjíždí se mašinérie špionážních her a před divákem se postupně začínají odhalovat další intriky uvnitř zpravodajských služeb, připravujících se na společenské změny. Marii to nakonec přiměje začít pochybovat o tom, kdo její muž vlastně je a co všechno před ní tají.

Stejně tak, jako je v příběhu málokterá z hlavních postav tím, kým se na pohled jeví, vyhýbají se tvůrci i černobílému vnímání, aniž by přitom bezděčně dospěli k relativizaci zla. Barvitost postav, jako jsou třeba estébák Martina Hofmanna, jeho nadřízený v podání Jana Vlasáka či sekretářka Kristýna Podzimková, v žádném případě nepředstavuje jen obratnou řemeslnou službu příběhu a jeho uvěřitelnosti.

Jsou to naopak dílky brilantní psychologické a společenské analýzy, do které ve finále zapadne jako poslední kamínek závěrečná Mariina věta, z níž diváka prudce zamrazí.

Minisérie Bez vědomí je pozoruhodný scenáristický debut, který má velkou šanci stát se českou televizní událostí roku. A byla by chyba aspoň stručně na závěr nezmínit, jak moc k působivému výsledku přispívá dokonale promyšlená výtvarná stránka a spolupráce režiséra s kameramanem Janem Velickým. Bez vědomí totiž právě díky nim budete sledovat naprosto bez dechu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků