Hlavní obsah

Závěr LFŠ patřil Starskému a Costovi

Právo, Zbyněk Vlasák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letošní Letní filmová škola (LFŠ) je minulostí. Její poslední dny patřily především dvěma originálním zahraničním filmařům: polskému oscarovému scénografovi Allanu Starskému a portugalskému režisérovi Pedru Costovi. Oba byli na největším českém nesoutěžním filmovém festivalu odměněni výročními cenami.

Foto: ČTK

Výrazným hostem festivalu byl portugalský režisér Pedro Costa.

Článek

Starski, který ocenění obdržel na pátečním slavnostním zakončení, spolupracoval mimo jiné na snímcích Člověk z mramoru, Pianista, Oliver Twist nebo Schindlerův seznam – a právě opus Stevena Spielberga mu přinesl jeho jediného Oscara.

„Steven si může dovolit vybrat k sobě ty nejlepší z jednotlivých oborů, protože nikdo neodmítne práci, když mu zavolá zrovna on. A když už se pro někoho rozhodne, dá mu neuvěřitelnou svobodu,“ řekl Starski festivalovým Filmovým listům.

„Je to odlišná spolupráce než třeba s Andrzejem Wajdou. V Polsku se hodně věcí vymýšlí společně, Steven každému absolutně důvěřuje,“ dodal s tím, že se před natáčením Schindlerova seznamu viděli jen dvakrát.

Druhým výrazným hostem posledních dní LFŠ byl Pedro Costa. Asi nejvýznamnější a na zahraničních festivalech nejúspěšnější portugalský tvůrce své generace v Hradišti představil trilogii kritických a bezútěšných snímků, která se celá odehrává v lisabonském slumu Fontainhas, kam se uchylují imigranti z bývalých portugalských kolonií. Jeho záběr je ale mnohem širší. Na LFŠ se vyznal k obdivu k české filmové vlně, a nejen to.

„Pro mě je Česko hlavně zemí fotografů a hudebníků. Mám rád práce Josefa Koudelky a taky jsem chtěl zadaptovat některé z děl Leoše Janáčka, ale jsou na mě příliš složitá, tak jsem to musel vzdát,“ řekl divákům Costa.

Definitivní tečku za festivalem udělaly tři poslední sobotní projekce.

Reklama

Výběr článků

Načítám