Hlavní obsah

Výtvarnice Juliana Höschlová: Vycházela jsem z nedokonalosti vlastního těla

Právo, Kateřna Farná

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vítězkou čtvrtého ročníku udílení Ceny NG 333 a Skupiny ČEZ, která je určena umělcům do 33 let, se ve čtvrtek stala studentka malby na AVU Juliana Höschlová. Zaujala videoinstalací Holka z cirkusu, v níž si pohrává s vlastním tělem – konkrétně s krkem a ušima.

Foto: Vondrouš Roman, ČTK

Juliana Höschlová (1987) absolvovala stáž na Tchaj-wanu, kde se zabývala tamním současným uměním.

Článek

Porotu zaujala spontaneita a přirozenost vašeho projevu. Jaký byl váš záměr?

Celé to vzniklo opravdu spontánně, ale i pro mě je to novinka, protože vždycky jsem se ve své práci zabývala spíše analytickým, složitějším postupem.

Hlavní myšlenka sice vycházela z nedokonalosti mého těla, ale hlavně z limitů, které jsou pro mě obecně tématem. Zajímá mě ta hrana, nejistota.

Zároveň poměrně vtipně a netradičně prezentujete tři autoportréty.

Videa jsem udělala z pohledu okolí na mou osobu, na můj tělesný projev. Název Holka z cirkusu vychází i z toho, že v rodině máme předky, kteří skutečně působili v cirkusu. I já jsem častokrát ve společnosti za baviče.

Dřív jsem hodně čerpala z vlastních zkušeností a vyjadřovala se malbou, kresbou nebo fotografií. Video, kde bych navíc použila sama sebe, jsem natočila poprvé.

Studujete malbu. Proč jste zvolila video?

I když jsem ho dříve nepoužívala, volím médium podle tématu. Video je reálné, odehrává se v nějakém čase. Je to vlastně konkrétní informace.

S oceněním je spojena finanční odměna 333 tisíc korun. Na co ji využijete?

V lednu chystám sólo výstavu v Ústí nad Labem. Potom bych chtěla pokračovat v průzkumu, který jsem začala minulý rok v Tchaj-wanu, kde jsem mapovala současné výtvarné umění.

A na co jste přišla?

S průzkumem jsem začala proto, abych změnila přístup k vlastní práci. Měla jsem pocit, že jsem se začala vyjadřovat příliš složitě a jakákoli spontaneita, to vzrušení z kreativity, zmizela. Když jsem byla na Tchaj-wanu, začala jsem více rozumět problémům tamních obyvatel. Otevřelo mě to a ukázalo jiné postupy.

Na druhou stranu jsem si uvědomila, jak tam nešťastným způsobem bojují se svou identitou. Neradi přijímají svou kulturu a hltají západní principy bez lokálního kontextu.

Reklama

Související články

Clapton prodává kytary, aby pomohl nemocným

Kytarový génius Eric Clapton začne rozprodávat svou ohromnou sbírku nástrojů. Chce tak pomoci odvykacímu zařízení pro závislé Crossroads Centre, které založil...

Festival krátkých filmů bude v lednu

Již 6. ročník Festivalu krátkých filmů Praha, pořádaný organizátory MFF Karlovy Vary, se uskuteční od 19. do 23. ledna v pražském kině Světozor. Představí...

Výběr článků

Načítám