Hlavní obsah
Jaroslav Hutka Foto: Právo

Výstava připomíná festival z roku 1976 s Mišíkem, Marsyas či Hutkou

Sérii fotografií, která mapuje hudební festival z roku 1976 v tehdejším Československu, vystavuje galerie Leica v Praze. Snímky v západoslovenském Pezinku pořídil český fotograf a pedagog Jaroslav Prokop. Dvaatřicet velkoformátových fotografií mapuje tamní dění veřejné i soukromé a je součástí vetší kolekce, s níž kdysi autor diplomoval na pražské FAMU.

Jaroslav Hutka Foto: Právo
Výstava připomíná festival z roku 1976 s Mišíkem, Marsyas či Hutkou

Výstava je věnována památce muzikanta Petra Kalandry (1950 až 1995), který je také na několika snímcích. Výstava Portrét jednoho hudebního festivalu potrvá do 18. června, ve čtvrtek ji kurátor a účastník festivalu Karel Haloun představil novinářům. Jak uvádí, tehdejší festival pod širým nebem se pořádal pod „dobově pitomým jménem” Festival mladosti a pořádal ho Ladislav Snopko, pozdější slovenský ministr kultury.

Hráli na něm mnozí z hudebníků, které Jaroslav Prokop rád a často zobrazoval - Vladimír Mišík, Marsyas, Vladimír Merta, Vlasta Třešňák, Jaroslav Hutka, Marián Varga nebo i kapela Modus s Marikou Gombitovou. „V tehdejším Československu to byla velká událost, na níž se sjeli příznivci rockové a folkové hudby z blízka i daleka. Protože je bylo možné stejně výstižně popsat jako tiché i hlasité odpůrce panujícího režimu, bylo s podivem, že se organizátorům vůbec podařilo takovou akci prosadit, byť pod hlavičkou odpudivého Socialistického svazu mládeže,” uvedl Haloun.

Vladimír Mišík na festivalu Krásný ztráty - Live 70.

Foto: Petr Horník, Právo

Prokop uvedl, že se s grafickým designérem Halounem seznámil v roce 1975, stejně jako s Mišíkem, když pracoval na obalu jeho první desky s kapelou Etc...„Tím jsem se dostal do okruhu alternativní nebo polopovolené sféry muzikantů. A protože jsem tehdy hledal téma pro diplomovou práci, napadl mě pezinocký festival,” řekl Prokop.

Festival se konal v roce 1976 poprvé a zúčastnilo se ho asi 5000 lidí, uskutečnil se i v roce 1977, tedy v době po zveřejnění Charty 77. „Bylo s podivem, že druhý ročník prošel, kdy už tady panovalo šílenství kolem Charty,” řekl Haloun. Situace ale byla v jednotlivých republikách trochu odlišná, někteří umělci, kteří v Čechách vystupovat nemohli, na Slovensku hráli, doplnil. Třetí ročník festivalu v roce 1978 ale už úřady zrušily.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků