Hlavní obsah

V Dejvicích s Irvinem Welshem o konci civilizace

Právo, Jiří P. Kříž

Do Česka jako skotská vichřice vtrhl Irvine Welsh, kterého proslavil zejména Trainspotting zfilmovaný Dannym Boylem v roce 1996. Do Dejvického divadla přivedla Ucpanej systém edinburského bouřliváka slovenská mise: Barevnej svět (Acid House) adaptoval podle povídek a filmového scénáře Daniel Majling z Revúce, režijně se, ani u nás ne poprvé, prosadil martinský rodák Michal Vajdička.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Hynek Čermák (kriminálník Gary), Miroslav Krobot (trenér a Otec), Petr Vršek (silácký Larry), v pozadí Jaroslav Plesl (gambler Johny).

Článek

Hospodu hrůzy s barovým pultem, pípou, hracím automatem, několika stoly a židlemi pochybného fotbalového spolku základní soutěže na ještě zmenšeném prostoru jeviště vykouzlil další Slovák Pavol Andraško, kterého známe hlavně z jeho spolupráce s režisérem Mariánem Peckem. S drsným příběhem se identifikoval i autor hudebního punkového hávu inscenace – Marián Čekovský.

Ucpané je všechno

Nepochybuji o tom, že také v Praze vyvolá Ucpanej systém u prvoplánových obdivovatelů „krásného umění“ zděšení. Ostatně stačí připomenout diskuse kolem Transpottingu. Záplava argotu jim ucpe uši, takže už nedokážou vnímat novou estetiku dramatického umění ani filozofickou disputací o existenci Boha – v přímé polemice s Nietzscheho „Bůh je mrtev! Bůh zůstane mrtev! A my jsme ho zabili!“

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jana Holcová (Garyho manželka Marge) a Miroslav Krobot (trenér a Otec).

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Ivan Trojan (Bůh) a Václav Neužil (slabošský Boab).

Nejsilnější je ale Ucpanej systém v příběhu o jednom možném konci civilizace. O zjednodušení komunikace v podstatě na ustálené několikaslovné vzorce vulgárních klišé, na řetězec skřeků místo slov. O ovládnutí světa vypatlanci neschopnými uvědomovat si cenu lidského života, který oni sami vedou zase na úroveň posunkové řeči, s uplatněním siláctví a preference nevzdělanosti: od politiků až po nezaměstnané, jejichž náboženstvím je příslušnost k fotbalovému týmu.

A mezi tím vším se plácá Bůh, unavený stejně jako lidstvo. Uvědomuje si vlastní omyl stvoření. Hračka se mu vymkla z rukou už dávno. Přizpůsobivé plemeno nejenom ničí ostatní druhy; i boží trest bere jen jako změnu situace.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Václav Neužil (v masařku proměněný Boab) a Ivan Trojan (Bůh).

Dokonalé je dejvické herectví. Bůh Ivan Trojan se topí v exkrementech „ucpaného systému“ WC vlastního bytu. Zoufá si a neví, co si má počít. Nefunguje už nic.

Herecké lahůdky

V tlupě živočichů ucpaného systému společenského vynikají zejména Miroslav Krobot jako flegmaticky hříšný Otec, Hynek Čermák v roli kriminálníka Garyho bez mozku, Jana Holcová coby martyrka Marge, Klára Melíšková – promiskuitní alkoholička Katriona a Lenka Krobotová – prostředí se vzpírající Evelyn.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Petr Vršek (silácký Larry), Hynek Čermák (kriminálník Gary), v pozadí Jaroslav Plesl (gambler a chůva Johny).

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Miroslav Krobot (Otec), Václav Neužil (jeho syn Boab), zády Jaroslav Plesl (Johnny), Martin Pechlát (Profesor McGlone) a Hynek Čermák (Gary).

Po Pitínského Kalibově zločinu v hradišťském Slováckém divadle druhý zápis na Inscenaci roku. Ve chvíli, kdy ještě nejsou uděleny Radokovy ceny za rok minulý.

Celkové hodnocení: 95 %

Dejvické divadlo Praha - Irvine Welsh: Ucpanej systém

Podle povídek z knihy a scénáře k filmu Acid House. Proč Bůh sedí na střídačce.

Překlad Olga Bártová, divadelní adaptace Daniel Majling.

Režie Michal Vajdička,

dramaturgie Daniel Majling, Eva Suková,

scéna a kostýmy Pavol Andraško,

hudba Marián Čekovský.

Česká premiéra 20. a 22. února 2012.

Reklama

Související témata:

Související články

V Dejvicích hrají poker ve tvrďáckém stylu

Dalo si Dejvické divadlo letos hodně na čas, než se jeho ředitelka Eva Měřičková s dramaturgyní Evou Sukovou rozhodly prokázat, že v Praze zůstávají divadlem...

Výběr článků

Načítám