Hlavní obsah

Utopené sochy se vracejí k životu

– PRAHA
Novinky, Peter Kováč

Letohrádek Troja, který v 17. století vybudoval Václav Vojtěch ze Šternberka, už několik desetiletí spravuje Galerie hlavního města Prahy (GHMP). Barokní objekt stejně jako sousední zoologickou zahradu loni v srpnu poničila povodeň. Masa vody rozbořila vstupní bránu a části zdí a zničila i obslužné prostory umístěné v dolní části parku.

Foto: Milan Haluška

Biskup světí zvony

Článek

Záplavová vlna sice neprorazila pancéřové dveře vlastního zámečku, nicméně do suterénu, kde má galerie depozitáře, se spodní voda dostala kanalizací. Než došlo k zatopení podzemí, podařilo se zaměstnancům vynést obrazy a část plastik. V tmavém sklepení si svítili jen baterkami a dorozumívali se mobily. Navzdory obětavosti tu zůstala velká část děl českého sochařství 19. a 20. století.

Poškozená díla jsou vystavena

Galerie nyní představuje v Domě U kamenného zvonu mistrovská díla poškozená povodní, která už jsou opravená nebo alespoň zakonzervovaná. "Výstava necelý rok po pohromě je malým zázrakem," říká kurátorka Petra Hoftichová. "Utopenou sbírku se tak v rekordním čase podařilo znovu přivést k životu." Celkem se na tom podílelo dvacet restaurátorů, kteří se postarali o 600 soch a reliéfů.

Složitá práce čekala zejména sochaře a restaurátora Zdeňka Preclíka. Jeho zásluhou byl skoro dokonale zachráněn model pro nerealizovaný památník Františka Bílka pro Bílou horu. "Vír v podzemí ho rozemlel na mnoho kousků a bylo nutné je spojit se zachovalou nepoškozenou částí," říká Hoftichová: "Dát dohromady 100 různě posbíraných fragmentů se zprvu zdálo téměř nemožné. Preclíkovi se však zázrak povedl. Bílka uvidí diváci na výstavě v plné kráse před konečným vytmelením."

Díla od XIX . století po současnost

Práce nejsou zcela dokončené. Jsou potřebné další peníze (dosud se investovalo kolem 2 miliónů Kč). Ve výběru exponátů se nacházejí méně známá i často vystavovaná díla od konce 19. století až po současnost. Ve fondech sbírky jsou mimo jiné větší soubory z pozůstalosti Františka Bílka a Jaroslava Horejce. V depozitářích byla také uložena řada sádrových modelů a studií, z nichž je zde na výstavě zastoupeno např. dílo J.V. Myslbeka, J. Mařatky nebo J. Štursy. A protože Galerie hlavního města Prahy byla zřízena v roce 1963, je tato zajímavá výstava i připomenutím 40 let její existence.

Zachráněné dědictví. Dům U Kamenného zvonu, Praha, do 7. 9. 2003, otevřeno: út - ne 10 - 18 hodin, kurátorka Petra Hoftichová, architekt výstavy Emil Zavadil, vstupné: 60 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám