Hlavní obsah
Vlastimil Třešňák má ve svých obrazech mnoho latentních odkazů. Leopold Lojka (27.juni 1914). Foto: Jan Šída, Právo

Třešňákovi neunikl Lennon ani Vinnetou

Pražská Galerie Lucerna hostí do 20. června kolekci obrazů písničkáře, kytaristy a výtvarníka Vlastimila Třešňáka. Výstava nazvaná prostě Obrazy ukazuje originálním způsobem historické osobnosti. Prezentuje je v mírně satirickém světle spíše coby určité symboly, obklopené navíc mnoha skrytými významy, jemnými náznaky a nepřímými odkazy.

Vlastimil Třešňák má ve svých obrazech mnoho latentních odkazů. Leopold Lojka (27.juni 1914). Foto: Jan Šída, Právo
Třešňákovi neunikl Lennon ani Vinnetou

Autor sice používá výtvarný jazyk naivismu, ale ten představuje pouze výchozí metodu, díky níž může vyprávět svůj příběh. My musíme chtě nechtě přistoupit na jeho rafinovanou hru a snažit se jít po stopách, ovšem bez záruky, že se dostaneme ke stejnému cíli jako on.

Vlastimil Třešňák je nejen originální malíř, ale také písničkář a hudebník.

Foto: Jan Šída, Právo

Před každým dílem nám naskočí řada otázek a skoro žádné jasné odpovědi. Jeho popis sice prozradí, kdo se na nás z obrazu dívá, ale to je tak všechno. Například obraz Karel Sabina (v přestrojení) ukazuje muže s klaunským nosem, který se sice Sabinovi podobá, ale má i rysy Jaromíra Nohavici. Autor tím možná naráží na jejich podobně problematické životní osudy. Figura má na sobě i část kroje, protože Sabina napsal libreto k Prodané nevěstě.

John Lennon s mírně opičími rysy, který kdysi tvrdil, že Beatles jsou slavnější než Ježíš, je vyobrazen jako guru s obláčkem marihuany mezi prsty. A proč má obraz podtitul pocta Cecilii Giménez? Protože tato dáma špatně zrestaurovala v roce 2012 ve Španělsku dílo Ecce homo. Kvůli tomu se fresce Ježíše s trnovou korunou lidé posmívali a říkali jí Ecce Mono – ejhle opice.

Karel Sabina (v přestrojení).

Foto: Jan Šída, Právo

Myslitel Nietzsche má na ornátu logo Supermana, protože nevěřil v boha, ale v nadčlověka. Vinnetou a Old Shatterhand sedí na archaických motocyklech a jedou krajinou.

Oskar Troplowitz má na sobě hnědé sako a la Adolf Hitler a stojí na krabičce krému Nivea. Z jakého důvodu má na sobě část uniformy? Snad proto, že se vynálezce krému narodil v polských Gliwicích, kde v roce 1939 začala druhá světová válka.

Co obraz, to vhled do mírně ironického světa. S každou další odhalenou narážkou se do něj dostáváme hlouběji a hlouběji. Ovšem kam až se v něm dá dojít, nikdo netuší.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků