Hlavní obsah
 

Takhle vzniká animovaná Zuza. Každé políčko musí filmařka namalovat na sklo

Na velmi pracnou techniku vsadila při tvorbě animovaného filmu Zuza v zahradách česká malířka a filmařka Lucie Sunková. Zatímco dnešní kreslené snímky vznikají většinou v počítači, ona jednotlivé snímky maluje na sklo. I proto jí kreslení obrázků pro zhruba 12minutový snímek potrvá zhruba tři čtvrtě roku. Do ateliéru se za malířkou vydal natáčet štáb Novinek.

 
Takhle vzniká animovaná Zuza. Každé políčko musí filmařka namalovat na sklo

Kvůli přípravě filmu tráví filmařka dlouhé hodiny ve svém ateliéru. Dochází tam každý den už po několik měsíců, ale zdaleka ještě nemá hotovo. Práce je to náročná – autorka musí ručně namalovat na sklo každou fázi pohybu.

Využívá k tomu speciálně upravený stůl se třemi skleněnými deskami, které svrchu snímá kamera. „Stůl je vyrobený přímo pro tuto techniku. Pozadí je na pauzovacím papíru. Je namalované olejovými barvami a zespoda podsvícené,“ popsala Sunková, která animovanou tvorbu vystudovala na pražské FAMU.

Na celý snímek využije až 90 ručně malovaných pozadí. Teprve v dalších dvou vrstvách ale vznikají samotné animace. „Vrstvy jsou v určité vzdálenosti od sebe, aby se tam dalo malovat a aby ostrost byla na všech vrstvách,“ dodala.

Jedná se o doslova mravenčí práci. „Jednotlivé obrázky se malují a zase umazávají a domalovávají přímo pod kamerou. Počítač využívám na snímání, ale animace je ruční,“ přiblížila filmařka.

Na jednu vteřinu filmu je třeba 24 snímků, k tomu je třeba namalovat osm až dvanáct obrázků neboli fází. „Jednu fázi mohu vyfotit na dvě až tři políčka,“ vysvětlila Sunková s tím, že za den většinou stihne udělat jen několik sekund snímku.

Technika malby na sklo je podle Sunkové poměrně unikátní, a to nejen v Česku. Ona sama jako její hlavní přednost vidí její výtvarné možnosti.

„Není moc autorů, kteří touto technikou pracují. V Čechách jsem začínala asi úplně jako první a teď občas vidím, že třeba studenti FAMU si tu techniku také nacházejí,“ uvedla.

I když postupuje podle obrázkového scénáře, nejde o žádnou bezduchou rutinu. „Musím reagovat na to, jak malba vzniká pod kamerou, je to prostě dobrodružství,“ dodala.

Spolupracovala i na celovečerním filmu

Asi dvanáctiminutový snímek vzniká na motivy stejnojmenné knihy pro děti od Jany Šrámkové o překonávání strachu a předsudků. Samotná animace autorce potrvá dohromady devět měsíců, podle Sunkové by mohl být snímek hotový do konce roku.

Až bude namalováno, bude se v rámci postprodukce k filmu třeba ještě nahrávat hudba a podobně.

Sunková uvedla, že Zuza je její už šestý film, který dělá touto technikou. „Začala jsem s ní už na FAMU, když jsem studovala. Původně jsem na FAMU šla jako výtvarník, tam jsem se naučila i věci kolem scénáře a stal se ze mě filmař. Ale chtěla jsem najít možnost uplatnění pro malbu,“ přiblížila Sunková

Spolupracovala také na celovečerním filmu vytvořeném technikou animace na sklo. Francouzský snímek Přes hranice režisérky Florence Miailheové měl mít premiéru na loňském filmovém festivalu v Cannes, kvůli pandemii koronaviru však zatím na své uvedení do kin čeká.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků