RECENZE: Tři studie o marném sebevědomí

Právo, Lucie Zelinková

Česká prozaička Petra Dvořáková (39) patří k autorům, kteří při psaní čerpají z vlastních zkušeností. V nejnovější knize Sítě se zabývá tématem sebevědomí v životě ženy. Vytvořila tři příběhy, ve kterých pracuje se třemi různými variantami chybějící sebedůvěry.

Petra Dvořáková: Sítě

Zkušenost ze života v klášteře promítla do knihy rozhovorů Proměněné sny, za kterou získala Magnesii Literu v kategorii publicistiky. O anorexii, se kterou se rovněž sama setkala, se rozepsala v knize Já jsem hlad. Ve třetí knize pro dospělé s názvem Sítě promlouvá na téma sebevědomí. Tři prozaické texty jsou vždy výpovědí dospělé nevyrovnané ženy, jejíž životní troskotání vyplývá z nedostatku víry v sebe sama.

Jako nejsnazší pojetí tématu v případě ženy by se nabízelo povrchní vykreslení, kdy za nízkou sebedůvěru u ženy lze vinit muže, matku či společnost. Dvořáková je ale vynikající pozorovatelka a vytvořila tři realistické, uvěřitelné a prozkoumané ministudie.

Kristýna je mladá krásná žena, jejímž problémem je nový parter. Chronický lhář a psychopat, který pod maskou dokonalého gentlemana využívá jejích slabin k manipulaci a vedle finančního ruinování se snaží destruovat její vztahy se synem, otcem, kolegy i Kristýninu pověst. Čtenář má po celou dobu možnost jen mlčky přihlížet, kterak sebou nechává hlavní hrdinka bolestivě smýkat. Má možnost sledovat, kam až sahají hranice, kterých může takto extrémní, nezdravý a především nebezpečný vztah dosáhnout. Vidí hrdinku jako loutku, dobrovolně a bezvládně vláčenou tyranem právě v důsledku její bezbřehé víry v jeho dobrou vůli. Právě Kristýna může někdy svou křehkostí, éteričností a potřebou ochránit ji lehce připomínat samotnou autorku.

Karolína je odlišným případem - ve snaze vymanit se z matkou předurčené role bojuje za život, jaký sama chce. Vlivem pozdějšího konvertování svého partnera k ortodoxnímu křesťanství je však zahnána do kouta a nucena rodit jedno dítě za druhým. Právě tato nedobrovolná pozice a nátlak ji samotnou dostanou na kolena a nedobrovolně z ní udělají otroka.

Třetímu příběhu vévodí nesympatická antihrdinka Naďa, původem zdravotní sestra, v době vyprávění příběhu zaměstnankyně podvodné firmy ukládající pupečníkovou krev, která tahá finance z těhotných žen. Přestože si je dobře vědoma morální odpudivosti chování svých zaměstnavatelů, dobrovolně a bez sebemenší výčitky svědomí se aktivně podílí na jejím chodu. Činí tak s vidinou zisku, který plánuje proměnit v plastickou operaci prsou. Domnívá se, že nové poprsí je přesně tím, co z ní učiní dokonalého člověka s dokonalým životem.

Ve dvou případech tedy souvisí stav ženy do značné míry s její fyzickou podobou, nikdy však není vynechána psychická stránka.

Prózy od sebe odlišují dva zásadní momenty – spouštěče problémů a přístup a bojovnost každé hrdinky. Zároveň je zřejmé, že jen první z nich má určitou naději na světlo na konci tunelu. Druhé dvě jen těžko mohou svůj osud a pohled na sebe samu změnit.

Petra Dvořáková, Sítě
Host, 320 stran, 299 Kč