Hlavní obsah
Pavel Liška coby Terry se vzácnými houslemi v rukou. Foto: Jan Malíř

RECENZE: Stradivárky jako morální problém

Pražské Divadlo Ungelt sází na komorní hry s velkým hereckým potenciálem. Za téměř pětadvacet let existence jich uvedlo velké množství, většinou v české premiéře, a stále se daří nalézat nové. Posledním objevem je hra newyorského herce, písničkáře a autora Dana McCormicka Housle. Ungelt ji uvádí v evropské premiéře.

Pavel Liška coby Terry se vzácnými houslemi v rukou. Foto: Jan Malíř
RECENZE: Stradivárky jako morální problém

Typ „dobře udělané hry“, poučené na amerických klasicích, přináší příběh tří newyorských outsiderů: stárnoucího krejčího, který se živí spravováním chatrných svršků stejně obyčejných lidí, jako je i on, a jeho dvou téměř synů, bratrů Bobbyho a Terryho, nezakotvených existencí snících svůj americký sen o hromadě peněz spadlých do klína.

Šance na jeho naplnění se jim otevře ve chvíli, kdy naleznou vzácné housle a stojí před otázkou, jak z toho vytěžit co největší zisk. Je to hra o morálce podávané jen s mírně mentorským způsobem.

Především je ale příležitostí pro tři herce, a to je devíza, kterou v Ungeltu po léta mistrně zhodnocuje režisér Ladislav Smoček. Tentokrát v rolích obou bratrů svedl dohromady Jiřího Langmajera a Pavla Lišku a vystavěl s nimi postavy s propracovanou psychologickou kresbou a něžným humorem.

Langmajer v Bobbym obměňuje svůj typ frajera s velkými plány a drsností, za níž se skrývá zjitřená duše, a Liška v Terrym nalézá nové polohy také již vyzkoušeného věčně naivního, psychicky retardovaného, ale neodolatelného snílka s dojemnou důvěrou v sebe i okolní svět.

Postavit vedle dvou tak zkušených hráčů herce a majitele Ungeltu Milana Heina je riskantní krok, ale Hein ho ustál se ctí. Postavu krejčího Giovanniho staví jako morálně pevnou, otcovskou autoritu se skrývanou vinou z minulosti. Schází mu jen větší charakterizační jistota, postava působí místy příliš intelektuálně, bez umazanosti a unavenosti životem.

Inscenace díky Smočkově režii i hereckým výkonům neztrácí napětí i humor a v dobrých tradicích Ungeltu nabízí tip na příjemně strávený večer s úměrnou mírou úsměvu i dojetí.

Dan McCormick: Housle
Překlad Dana Hábová, režie Ladislav Smoček, scéna Karel Glogr, kostýmy Alena Schäferová. Evropské premiéry 17. a 18. prosince v Divadle Ungelt, Praha (psáno z druhé premiéry)

Hodnocení: 75 %

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků