Hlavní obsah

RECENZE: Poslední dny v ráji září sytými barvami

Právo, Jan Šída

Výstavu streetartového výtvarníka Pasty Onera lze vidět v pražském Mánesu. Tento pro někoho možná snobský výstavní prostor nejde na první pohled s pouličním uměním dohromady. Opak je však pravdou, protože třeba graffiti dnes i v naší domovině vzala část veřejnosti na milost a smířila se s tím, že je lze spatřit i v renomovaných galeriích.

Foto: katalog výstavy

Pasta Oner sází na výraznou popartovou barevnost svých děl

Článek

Ale zase tak růžová uvedená symbióza není. Pasta Oner rozhodně neobrousil hrany své břitké ironii, naopak využil prostor, ve kterém vystavovali významní umělci, aby jeho práce dostaly ještě větší satirický akcent.

Využívá společensky přijatých symbolů, implantuje je do vlastního prostředí a zasazuje jejich design do postmoderních kolejí.

Foto: Jan Šída, Právo

Streetarový výstvarník Pasta Oner vystavuje v Mánesu

Křesťanské kříže s neónovými nápisy Open a Welcome evokují vchod do nákupního centra. Tato instalace silně vyvolává myšlenku, že chrámy Páně v dnešní době nahradily velechrámy konzumu. Odkazy na povrchnost spotřebního životního stylu najdeme na výstavě na každém kroku. V některých případech pouze v detailu či letmém náznaku, jinde naopak v přehnaně zkarikované podobě.

Triptych akrylů Ellesse, Kodak a Liquor zpracovává téma reklamy. V tomto případě se tvůrce nejmarkantněji dotýká čistého popartového posunu významů. Na jiném akrylu Pride & Prejudice najdeme zase jasnou citaci proslulého (též mnohokrát použitého) Lichtensteinova plátna M-Maybe.

Milovníci či znalci pop-artu mohou brát výstavu také jako hru na hledání jemných odkazů k jiným tvůrcům. Motiv americké vlajky na akrylu Brave Paradise (a la Jasper Johns), abstraktní pojetí figur na skulpturách Mainstream Society Problem (a la George Segal) či akrylový obraz Champagne Pills (a la Peter Phillips) představují jasná vodítka.

Bylo by však chybou podezírat Pastu Onera z vykrádání nebo nedostatku vlastních nápadů. Naopak, jeho hra se symboly, fragmenty známých děl a experimentování s výraznou barevností posouvá estetickou výpověď do jiných vizuálních jazyků.

Pasta Oner: Last Days in Paradise
Výstavní síň Mánes, Praha, do 23. listopadu

Celkové hodnocení: 85 %

Reklama

Výběr článků

Načítám